Monday, January 31, 2011

Tips Mengurangkan Tekanan

ASSALAMUALAIKUM… 

 

baiklah, memandangkan minggu depan ambe akan memasuki alam rumahtangga pekerjaan, jadi semestinya ambe akan mengalami tekanan kan…jadi selepas menyelongkar kembali isi perut laptop ni, ambe pom terjumpa la satu artikel berkenaan tekanan (dulu ambe memang hancus pasal tekanan nih) dan ambe nak la kongsikan dengan korang sumer…diharap agar tip ni bermanfaat la kepada korang kan…jadi selamat membaca…. 

 

Tip Mengurangkan Tekanan

Oleh : Ustazah Norihan Mohd. Noor

Pendahuluan
Kita adalah sebaik-baik makhluk ciptaan Allah, namun kita masih tidak terlepas daripada menghadapi tekanan ketika bekerja. Pelbagai tekanan yang dihadapi menyebabkan hati menjadi runsing dan semua kerja tidak akan terlaksana. Tidak mustahil bagi individu yang berhadapan dengan masalah ini akan terbawa-bawa ke rumah hingga anak-anak pula menjadi mangsa. Namun, hati akan menjadi tenang sekiranya kita kembali kepada Allah. Apa jua yang dilakukan mestilah berdasarkan kepada Al-Quran dan Al-Sunnah disertai dengan niat yang ikhlas semata-mata untuk mendapat keredhaan Allah.

Terdapat beberapa tips yang kita boleh amalkan bertujuan mengurangkan tekanan hidup. Antaranya ialah :


1) Biasakan diri berada dalam keadaan berwuduk

Jiwa kita akan menjadi tenang jika kita membiasakan diri mengambil wuduk sebelum melakukan pekerjaan. Kerja yang susah akan menjadi senang dan mudah diselesaikan. Para pelajar misalnya, disarankan agar membiasakan diri mengambil wuduk sebelum mengulang kaji pelajaran agar apa yang dibaca akan mudah diingati.

2) Perbanyakkan membaca Al-Qur'an

Ganjaran yang besar akan diberikan Allah bagi sesiapa yang membaca Al-Quran walaupun satu ayat. Waktu yang sesuai bagi kita untuk membaca Al-Quran ialah selepas solat lima waktu dan waktu-waktu lain seperti ketika berehat dan sebelum tidur. Oleh itu, jadikanlah Al-Quran sebagai teman paling akrab pada sepanjang waktu.

3) Banyakkan Solat Sunat

Sebagai makhluk paling mulia di sisi Allah, kita disuruh membanyakkan amal ibadat kita sehari-hari. Antaranya, dengan mendirikan solat sunat. Solat sunat hajat, solat sunat taubat, solat sunat tasbih adalah antara pelbagai solat sunat yang terdapat dalam Islam. Kita bangun pada sepertiga malam dan mendirikan solat-solat sunat tersebut agar beroleh ketenangan dan kekuatan daripada Allah.

4) Selalu berdoa kepada Allah

Allah telah berpesan iaitu jangan menyembah selain daripada-Nya. Ini bererti kita disuruh berdoa hanya kepada Allah yang Maha Esa dan dilakukan secara berterusan. Waktu-waktu mustajab berdoa adalah pada malam Jumaat, tengah malam, pagi sebelum waktu Subuh, malam hari raya, ketika waktu azan dan iqamah. Insya-Allah, Allah akan memakbulkan doa setiap hamba-Nya yang benar-benar ikhlas. Namun, kita perlulah sedar bahawa sebarang rezeki tidak akan datang bergolek sekiranya tanpa usaha yang bersungguh-sungguh. Maka kita perlulah berusaha supaya mencapai sesuatu di samping berdoa hanya kepada Allah yang Esa.

5) Bersangka baik dengan Allah

Kita sebagai manusia biasanya tidak akan terlepas daripada berhadapan dengan ujian dalam hidup. Semuanya itu adalah ujian daripada Allah yang Berkuasa bertujuan menguji keimanan kita sebagai hamba Allah. Oleh itu, kita mestilah bersangka baik dengan Allah dan janganlah menyalahkan-Nya jika terjadi sesuatu ke atas diri kita. Kita juga mesti percaya bahawa tentu ada hikmah di sebalik kejadian itu.

6) Lakukan kegiatan luar seperti bersukan

Orang ramai selalu berkata bahawa badan yang cerdas akan membentuk otak yang cergas. Segala tekanan sewaktu bekerja akan dilupakan apabila kita melakukan aktiviti-aktiviti luar yang dapat menyihatkan tubuh badan seperti bersukan. Situasi akan menjadi lebih menggembirakan jika kita meluangkan masa membawa keluarga pergi beriadah. Ikatan kekeluargaan juga akan bertambah erat dan kukuh.

7) Amal diet dengan disiplin yang kuat

Pengambilan makanan yang berlebihan dan tidak seimbang juga merupakan salah satu faktor tekanan sewaktu bekerja. Oleh itu, cara untuk mengurangkan tekanan adalah mengamalkan diet dengan disiplin yang kuat. Diet yang tidak terkawal akan menyebabkan kegemukan dan menimbulkan penyakit kronik yang lain seperti lemah jantung, darah tinggi, kencing manis.

8) Menangis dengan sepuas hati

Tekanan yang dihadapi sekiranya melibatkan individu yang lain dapat diredakan melalui luahan hati kita dengan menuliskan rasa ketidakpuasan hati kita itu dalam sehelai kertas. Sikap cuba menyimpan perasaan tersebut dalam hati boleh menyebabkan diri merana. "Luaran lain hati lain" ada sesetengah individu apabila mereka mengalami sesuatu tekanan, mereka seolah-olah tidak menunjukkan permasalahan mereka itu. Sebagai contoh, bila dilihat bersama rakan-rakan tetapi dalam hatinya hanya Allah yang Maha mengurangkan tekanan yang dihadapi di tempat kerja.

9) Hargai kebolehan diri sendiri

Kita perlu mempunyai satu sikap yang dipanggil yakin diri. Apabila kita mempunyai keyakinan diri, maka kita tidak akan mempunyai masalah untuk melakukan sesuatu pekerjaan yang disuruh oleh pihak lain sewaktu bekerja. Kita yakin bahawa kita boleh melakukan kerja yang disuruh dengan mudah dan tiada sebarang masalah yang dihadapi. Apa yang penting ialah, kita mesti menghargai kebolehan diri sendiri dan memulakan hidup dengan lebih ceria.

10) Cintai diri sendiri

"Cintailah diri kamu sendiri sebelum kamu mencintai diri orang lain". Jelas daripada maksud sepotong hadis ini, kita dapat memahami bahawa kita perlu mencintai diri sendiri terlebih dahulu berbanding orang lain. Diri kita yang selama ini masih pada tahap lama dalam pekerjaan perlu dipertingkatkan dengan cara yang dinyatakan di atas. Kita perlu memulakan kehidupan kita dengan ceria dan penuh dengan senyuman. Kesimpulan Sebagai kesimpulannya, tekanan kerja bukanlah satu bebanan yang sukar untuk diatasi. Dengan usaha yang gigih dan kesabaran yang tinggi serta jalan penyelesaian yang jitu, bebanan yang kita alami pastinya akan dapat diselesaikan dengan jayanya

 

tahniah kepada korang yang berjaya menghabiskan pembacaan korang, hehehe…semoga apa yang korang baca ni, dapat korang amalkan…sebab bagi ambe, memang tip-tip ni membantu ambe la…jadi selamat beramal, hehehe…

p/s:kalu tak silap ambe, ni merupakan entri kedua terpanjang dalam blog nih, hehehe…

Friday, January 28, 2011

ROAD TO PAHANG

ASSALAMUALAIKUM… 

 

hehehe…sepertimana yang tertaip di tajuk entri tu, ambe akan ke PAHANG….

sebab ambe akan ditempatkan kat sana…sebagai seorang guru, hahaha…kawasannyer belom pasti lagi, kerana perlu menunggu surat…

penempatan1

jadi kepada semua kanak-kanak berumur 7 – 12 tahun, nantikan kedatangan cikgu ijat yek, heheheh ( isk, dah gian nak memarang merotan budak nih, hehehe )

setelah hampir 2 bulan ambe tersadai, kini tiba masa untuk ambe mencurahkan semua ilmu yang yang ada pada ambe ni kepada daun keladi murid-murid…semoga ambe mampu melahirkan murid-murid yang berakhlak mulia, berakademik baik, dan segala yang baik2…

cikgu

heheheh…cikgu ker atendan hospital nih?

 

p/s:kepada blogger pahang, kalu jumpa ambe tu tegur la ek…

p/s/s:saper2 tau lagu pahang, nak kena menghapal ni…dan la lidah dah keras dengan lagu terengganu, hehehe

p/s/s/s:masa entri ni diterbitkan, ambe akan berada dalam bas menuju ke Keyel, jadi sori sebab xleh nak BW, hehehe…

KEPUTUSAN PENEMPATAN PISMP

ASSALAMUALAIKUM… 

 

kelmarin (bagi orang ganu) atau semalam dah menyediakan kisah-kisah yang cukup mengembirakan ambe, dan arini diharap agar semakin lebih mengembirakan ambe…

insyaallah pada pukul 3 nanti, kepada semua guru pelatih PISMP akan dapat menyemak keputusan penempatan masing-masing di laman web Kementerian Pelajaran Malaysia…

dan akhirnya selepas hampir 2 bulan tersadai, akhirnya ambe akan menjadi seorang guru gak, hehehe…

apepom, ambe mengharapkan agar ambe akan menjadi seorang guru yang biasa tapi mampu memberikan kesan yang luar biasa kepada murid-murid ambe…seorang guru kat sekolah tempat ambe praktikum pernah berkongsi sesuatu dengan ambe, dah ambe nak berkongsi pula dengan kalian…

seorang guru yang baik akan sentiasa mendoakan agar anak muridnya LEBIH berjaya daripadanya,

dan seorang murid yang baik akan sentiasa menganggap gurunya itu LEBIH hebat daripadanya…

kepada semua cikgu-cikgu blogger, diharap dapat la berkongsi tip-tip nak mengajar nanti, heheheh…

dan kepada semua…KITA ADALAH GURU KEPADA DIRI SENDIRI…

 

ni adalah berita dari surat khabar berkenaan dengan penempatan PISMP ni,hehehe…

utusan

mstar

sumber:google

 

p/s:tak sabar weh nak chek nih, maner la ambe dicampakkan ek…

Thursday, January 27, 2011

I LOVE MY DAY…

ASSALAMUALAIKUM… 

 

perkara kedua yang ingin ambe lakukan selepas ambe memberikan salam ialah ambe ingin menyusun jari memohon kemaafan kerana tidak dapat menjalankan sesi berjalan blog dan membalas komen sejak dari 2 malam yang lepas…ini adalah kerana ambe berada di IPG KSM Besut, hahahaha…

 

baiklah, abaikan, agenda kita seterusnya…ambe nak menyatakan betapa ambe gembira hari ini kerana 3 perkara…perkara tersebut ialah:

perkara 1: ambe selamat sampai ke rumah setelah melauli perjalanan berangin petang tadi (balik dari besut la)

perkara 2: keputusan penempatan dah dikeluarkan, beberapa orang dari sahabat ambe dah dapat keputusan masing…namun begitu, ambe masih lagi belom dapat…mungkin esok dapat la tu ( ayat penyedap ati, hehehe )

perkara 3: ambe dah dapat koleksi terbaru ambe, iaitu Gundam RX 78 Real Grade, yang telah ambe tempah kira-kira 3 bulan lepas…kerana beberapa masalah teknikal, ambe hanya mendapatnya semalam…

3646501042_a76ff0a827_b

bukan yang ni ek,hehehe…

tapi yang nih,hehehe…

 

entri khas berkenaan gundam ini akan ambe terbitkan nanti, selepas gundam ni ambe siapkan, hehehe…(tak sabar nak pasang nih)

 

p/s:kat maner la nama ambe ek, takkan nak tepom sumer JPN kot…ader no tepom JPN tak?

Tuesday, January 25, 2011

25 Things About Pokjat

ASSALAMUALAIKUM… 

 

baiklah, ni entri tag dari Cik Mimie, jadi ambe akan menjawabnyer sebaik mungkin (ader soalan ker ek)…berkenaan dengan 25 perkara tentang ambe…mungkin takder orang nak tau pasal ambe, tapi ambe tetap nak bagitau, hahaha…

 

 

1.maksud nama ambe, iaitu izzat anwar = kemuliaan yang bercahaya

2.pokjat = gelaran yang ambe dapat masa kat maktab

3.no ic 49,sebab lahir kat sabah pada tahun 1987

4.suka warna hitam & ungu

5.suker kamen rider & power ranger (lantak la korang nak cakap ambe budak2 pom)

6.ader koleksi gundam

7.suker barang-barang bundle

8.ader motor LC135 (bini sekarang,hehehe)

9.suker dengan gajet2

10.suka baca manga dari tengok anime

11.nak panjat gunung kinabalu

12.suker pakai cincin

13.ada bela ikan laga

14.suker citer omputih

15.suker tengok lakonan Nicolas Cage, Antonio Banderas

16.tak suker citer antu

17.jenama kereta laptop pertama ambe = Hyundai

18.suker novel Ramlee Awang Murshid

19.pernah dapat anugerah tokoh pustakawan (ulat buku la kan)

20.ader 3 helai tali leher kartun (cam budak2 jek)

21.tak suker IPhone (kalu orang nak bagi ambik jek,hehehe)

22.tak pernah naik kereta api

23.tak pandai berenang

24.pernah hampir-hampir lemas

25.suker vampire, ninja dan star wars (kombinasi menarik tak?)

 

sekarang ambe nak tag:

saper2 yang rasa nak menceritakan sedikit sebanyak pasal diri dier

(25 jek,takyah lebih2)

 

p/s:hampir lemas tu btol2 yek,nasib baik la ader orang tolong,kalu tak,tak de la entri nih…

Monday, January 24, 2011

CINTA

ASSALAMUALAIKUM… 

 

Cinta itu datang dan pergi, Cinta itu suka dan benci, Cinta itu ketawa dan airmata,

Dan kerana itu cintaku tak pernah jemu, Dan kerana itu aku masih disini,

Menanti dan menunggu, Merintih dan merindu...

 

Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika kamu masih mahu mencuba.

Jangan sesekali menyerah jika kamu masih berasa sanggup.

Jangan sesekali mengatakan kamu tidak mencintainya lagi jika masih tidak dapat melupakannya.

 

Perasaan cinta itu dimulakan dari mata, sedangkan rasa suka dimulai dari telinga.

Jadi jika kamu mahu berhenti menyukai seseorang, cukup dengan menutup telinga.

Tetapi apabila kamu cuba menutup mata dari orang yang kamu cintai, cinta itu berubah menjadi titisan air mata dan terus tinggal dihatimu dalam jarak waktu yang lama.

 

Cinta datang kepada yang masih mempunyai harapan walaupun mereka telah dikecewakan.

Kepada mereka yang masih percaya, walaupun telah dikhianati.

Kepada mereka yang masih ingin mencintai, walaupun telah disakiti sebelumnya.

Dan kepada mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk membina semula keyakinan.

 

p/s:cinta itu adalah fitrah seorang manusia, dan pilihlah cintamu dengan bijaksana…

Sunday, January 23, 2011

SAMPAH OH SARAP…

ASSALAMUALAIKUM… 

 

hehehe… tajuk yang kelakar kan…pelik-pelik jek… tapi ambe bukan nak bercerita tentang tajuk yang kelakar nih…tapi nak bercerita tentang masalah sampah sarap…

saper ader baca Mingguan Malaysia hari nih? kalian baca tak tajuk utama hari ini, iaitu…

 

SAMPAH SELUAS PERLIS

 

hah, mesti kalian terkejut kan… apakah negeri Perlis dah terhapus kerana sampah? sudah semestinya bukan…tapi tu merupakan perangkaan…yang mana sampah yang dihasilkan oleh kira-kira 28 juta manusia, sekiranya dikumpulkan dalam tempoh 5 HARI boleh menutup seluruh negeri Perlis sekiranya diratakan…ambe ulang sekali lagi yek, 5 HARI, bukan 5 MINGGU atau 5 BULAN apatah lagi 5 TAHUN…

kalau dikumpul dalam masa setahun plak, sampah2 ni boleh memenuhi Pahang malahan separuh dari keluasan Semenanjung Malaysia…

ambe tabik la penduduk Malaysia nih, dah la pengeluar anak terbuang terkemuka, ni plak dah jadi pengeluar sampah terkemuka plak…

kalian agak-agak la kan…camner nak kurangkan elakkan daripada terjadinyer perkara camnih? bagi ambe, satu cara yang berkesan ialah dengan kitar semula dan guna semula…dua perkara yang berbeza yek murid-murid…

kitar semula nih bermaksud bahan itu akan diproses menjadi alat baru manakala guna semula ialah alat itu akan digunakan kembali, sepertimana fungsi asalnya…

bagi kitar semula nih, kalian semestinya tau bahan-bahan yang boleh dikitar semula seperti botol kaca, kertas, plastik dan sebagainya…bahan-bahan ini akan diproses semula menjadi bahan baru…

bagi guna semula pula, bahan-bahan seperti bekas plastik boleh digunakan semula untuk mengisi makanan selepas dibersihkan…manakala buku-buku latihan lama pula boleh dijilid kembali menjadi buku nota baru…

bagi pakaian-pakaian lama pula, jangan dibuang begitu sahaja, kalian boleh mendermakannya atau menjualnya sebagai barang terpakai @ bundle…pakaian ini masih ada nilainya tau…begitu juga dengan kasut…

bagi barangan elektronik, ambe merayu kepada kalian agar jangan membuangnya begitu sahaja, kerana barangan elektronik ini mempunyai bahan kimia yang merbahaya…jadi silalah buang mengikut cara yang betul…

dan kepada ibu bapa serta guru, ajarlah generasi baru ini untuk menjaga alam sekitar ini, kerana generasi mereka yang akan mendiami bumi ini kelak..

 

untuk statistik yang lebih mengejutkan, kalian tengok la kat SINI ek

kita tidak mewarisi alam sekitar dari generasi nenek moyang kita tetapi hanya meminjamnya daripada generasi yang akan datang ~ Mahatma Gandhi

 

p/s:ambe pom sokong guna semula nih, sebab ambe ni penggiler bundle,hehehe..

Saturday, January 22, 2011

FOLLOWER YANG KE 200

ASSALAMUALAIKUM… 

 

hehehe…arini merupakan hari yang menggembirakan ambe..sebab aper?

sebab pertama, follower dan mencapai 202 orang, hahaha…dan satu sebab lagi, tak perlulah ambe bagitau kat sini, takut nanti heboh plak satu dunia blog nih, hehehe…

mesti ader yang cakap “hek eleh, folower baru 200, nak hepi2 sangat”…dan apa yang akan ambe balas ialah, “biorlah orang nak cakap aper pom, tak rugi aper pom, hahaha”…

jadi teruskan dengan agenda utama kiter…follower bertuah itu ialah…

BLOG BERAPA LAJU GUA LARI TADI oleh IMRAM NYAMBEK

ni header beliau yang cukup unik…blogger ini baru jek berkecimpung dalam bidang blogging ni memandangkan entrinyer yang tak banyak…tapi entri yang diterbitkan cukup panas, heheheh…

jadi jangan kiter buang masa dengan celoteh panjang ini, marilah bersama-sama menjengah blogger baru ini, hehehe…

 

p/s:heheheh…capai pom 200, heheheh…biler plak nak capai 2000 nih, hahaha

Friday, January 21, 2011

BAHAYA MICROWAVE OVEN...

ASSALAMUALAIKUM…

baiklah, masa ambe sedang menghapuskan surat elektronik (emel) ambe,  ambe ada la terbuka satu emel nih, dah lama kawan ambe anto, dan sekarang ambe nak kongsikan dengan kalian…
namun begitu, ambe nak jelaskan awal-awal, yang entri ni merupakan entri yang paling panjang yang pernah ambe terbitkan. jadi kepada sesiapa yang rasa-rasa malas nak membaca, takyah baca la deh…
ambe dah sengaja kuarkan entri ni pada malam ni, sebab esok kiter semua cuti, jadi kalian akan ada masa untuk membaca…
ini sekadar perkongsian ambe kepada kalian, macam khidmat masyarakat gitu la…semoga kita sama-sama beroleh kebaikkan dari entri ini…

Thursday, January 20, 2011

THANKS FOR BEING MY FRIENDS

ASSALAMUALAIKUM… 

 

Sesekali jadilah kawan yang mendengar dari yang hanya
bercerita.
Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan kawan,
Kerana dia juga seorang manusia;
dia juga ada rasa takut,
ada rasa bimbang, sedih dan kecewa.
Dia juga ada kelemahan dan
Dia juga perlukan kawan sebagai kekuatan.

Jadilah kita kawannya itu.
Kita selalu melihat dia ketawa,
tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah
yang kita sangka.

Disebalik senyumannya itu,
mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan,
disebalik kesenangannya,
mungkin tersimpan seribu kekalutan,
kita tidak tahu..
tetapi jika kita cuba jadi sahabat seperti dia,
mungkin kita akan tahu.

"THANK'S FOR BEING MY FRIENDS"

khas untuk geng SKST, SMKIF, SMTT, KMPh, IPG KSM, IPG Malaysia, Blogger2, dan semua yang mengenali diri ini…

sumber:koleksi laptop

sumber gambar:google

p/s:tengah taip entri pasal ambe,tapi mental block,jadi post yang ni dulu la,hehehe…

Wednesday, January 19, 2011

CONTEST PIC hitam putih PALING COOL !

ASSALAMUALAIKUM… 

 

ni tag yang ambe dapat dari rakan ambe nih…Duang Lang…kalu korang nak join gak, klik jek banner kat bawah atau kat sidebar tepi ni yek…

1.okay macam biasa korang kena jadi follower BLOG ni (setel beb)

2.letakkan banner contest ni kat sidebar sepanjang contest berjalan & link kan ke blog ni (setel beb)

3.buat entry pasal contest ni dan berikan idea hadiah apa yang korang nak kalau korang menang rm100? ?*ayat yang simple je tau!*

contoh : kalau saya menang , saya nak shawl banyak-banyak ! (setel beb)

4.tag 5 kawan-kawan yang korang rasa mesti dia nak join ! (setel beb)

5.tarikh tutup penyertaan : 1 mac 2011 (lambat lagi lor)

 

gambar yang dipilih…

dan kalau saya menang, nak simpan untuk beli sebijik DSLR, hehehhe

dan tag untuk 5 orang, ambe pilih…

1.mimie gemok

2.cikgu laila

3.Dinda Dya

4.miss as

5.saper2 yang nak join

 

p/s:contest gambar itam putih ni macam gambar2 lama plak,hehehe

Tuesday, January 18, 2011

VIVA LA BARCA…

ASSALAMUALAIKUM…

baiklah…mula-mula sekali ambe nak tegaskan yang entri ni bukan pasal perodua VIVA yek, tapi pasal pasukan perebet ambe, iaitu peneraju utama La Liga, BARCELONA, hehehe…
mesti korang pelik kan, aper maksud Viva La Barca tu…maksudnya ialah Cheer The Barca atau Bersorak Untuk Barca… Barca tu nama manja bagi Barcelona la ek, hhehe…
tujuan utama ambe tulis entri ni sebab nak bagi tau nih, yang Barca ni baru jek menumbangkan Malaga sebanya 4 berbalas 1… dan kemenangan ini juga bermakna Barca telah mencatat rekod baru iaitu rekod tanpa kalah dalam 28 perlawanan, mengatasi rekod sebelum ini iaitu 27 perlawanan pada 1973-74…
juga tidak dilupakan, pertemuan El-Classico antara Barca dan Real Madrid yang amat membanggakan ambe, hehehe…apa keputusannya? tak perlu ambe warwar kan disini…
apapom, tahniah kepada Barca, semoga kejayaan akan terus mengiringi mu,hehehe…
barca1
keputusan terkini, boleh dilihat juga di SINI
kepada kipas susah mati (die hard fan) kelab lain, diharap jangan sentap plak yek…sekadar ingin berkongsi…
DSC_0049
p/s:to all azulgranas, let support our Barca….

Monday, January 17, 2011

KARNIVAL JOM MASUK U!

ASSALAMUALAIKUM…

 

Mula-mula sekali ambe nak mintak maaf kerana tidak mengemas kini blog semalam, kerana kekurangan kesihatan,hehehe…

kali ni ambe nak berkongsi tentang karnival jom masuk U anjuran Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia. ambe ada la pergi ke karnival ni pada hari sabtu yang lepas, dan ambe mendapati karnival ini sangat berguna dan bermaklumat kepada pelajar-pelajar yang ingin menyambung pengajian di peringkat yang lebih tinggi.

banyak aktiviti menarik yang dijalankan disana, seperti pameran pedidikan (sudah semestinya), Kuiz "Jom Masuk U” (soklan susah gak nih), cabutan bertuah (kurang bertuah ambe nih) dan bermacam aktiviti lagi…

karnival ini akan diadakan di 11 tempat dan tempat pertama bagi karnival ini ialah di Terengganu Trade Center(TTC), Terengganu,hehehe…seterusnya karnival ini akan berkunjung pula ke Melaka International Trade Center (MITC) pada 22 & 23 Jan 2011, jadi kepada pelajar di Melaka dan Negori Sembilan, dijemput datang untuk mendapatkan maklumat dan macam-macam la…hehehe…

ni ambe nak tunjuk la sikit keadaan semasa karnival tersebut…

DSC01070  DSC01072 DSC01073 DSC01074   DSC01077 DSC01078 DSC01079 DSC01080 DSC01081 DSC01082 DSC01083 DSC01084 DSC01085 DSC01086  DSC01088 DSC01089 DSC01090 DSC01091 DSC01092 DSC01093  DSC01095 DSC01096 DSC01097   DSC01100 DSC01101 DSC01102 DSC01103 DSC01104 DSC01105 DSC01106 DSC01107 DSC01108

seramai lebih kurang 20 ribu pengunjung mengunjungi karnival di terengganu itu, dan ambe rasa karnival ini memang bermanfaat…luper plak, ambe pergi ni sebab adik ambe dah abis SPM yek,bukan ambe nak masuk U smula,hehehe…

untuk maklumat lanjut, klik SINI yek…

 

p/s:suker dengar encik2 kat dalam tu mempromosikan U masing2,hehehe..

p/s/s:untuk cikgu2 pismp, ambe tanya la kat booth BPG, dier cakap dah tak lama lagi nak posting,hahaha…

p/s/s/s:ini sekadar entri bercerita yek,bukan entri iklan, ambe tak dapat apa2 upah pom,hehehe…

Saturday, January 15, 2011

Saya Pelajar IPG KAMPUS SULTAN MIZAN

ASSALAMUALAIKUM…

 

ni ader satu segmen khas dari Blog Pilihan Malaysia, iaitu segmen Sahabat Blogger : Pelajar IPG/Maktab Perguruan…khas untuk cikgu-cikgu semua IPG seluruh Malaysia…syarat nak menyertainya amat mudah…

Buat satu entri yang menarik. dalam entri tersebut harus ada:

  1. Tajuk entri "Saya Pelajar IPG ...... (nyatakan tempat anda belajar)
  2. Link blog ini
  3. Gambar anda bersama rakan sekelas 
  4. Nyatakan apa kursus anda ambil dan anda akan menjadi guru subjek apa nanti..
  5. Ceritakan pengalaman manis dan pahit sepanjang belajar untuk menjadi guru.. dan apakah perubahan yang anda mahu buat dalam sistem pendidikan negara sekarang ni? (wajib jawab ye)

syarat 1 dan 2 telah saya selesaikan…

dan ini ialah gambar saya bersama rakan sekelas…

PTVB always(edit)

gambar ni diambil 4 taun yang lepas…

syarat ke 4 pula…

kursus yang saya ambil ialah D&T atau juga dikenali sebagai Design & Technology atau dalam bahasa Melayu RBT juga dikenali sebagai Rekabentuk Teknologi.

subjek yang akan diajar oleh saya nanti ialah Kemahiran Hidup Sekolah Rendah.

 

syarat yang ke 5

Ceritakan pengalaman manis dan pahit sepanjang belajar untuk menjadi guru.. dan apakah perubahan yang anda mahu buat dalam sistem pendidikan negara sekarang ni?

pengalaman manis: ada banyak kenangan manis, tapi biarlah saya menceritakan satu sahaja, iaitu pengalaman menghabiskan masa selama 5 tahun setengah bersama-sama dengan 17 orang rakan-rakan yang telah saya anggap sebagai adik beradik ini. itulah kenangan paling manis bagi saya dan tidak akan saya lupakan.

pengalaman pahit: pengalaman pahit? banyak yang pahit, tapi biarlah saya cerita pengalaman yang paling kurang pahit, sebab yang pahit tu kita lupakan…pengalaman pahit saya ialah mengalami kelewatan elaun, yang mana tersangat lewat, menyebabkan segala urusan tergendala…dan menyebabkan ada kejadian yang tidak sepatutnya berlaku…memang zaman kegelapan la…

apakah perubahan yang anda mahu buat dalam sistem pendidikan negara sekarang ni?

perubahan pertama yang nak saya buat ialah menukar pakaian seragam sekolah iaitu dari putih kepada warna lain, sebab warna putih ni susah nak jaga la…cepat kotor dan cepat lusuh. dan saya rasa kebanyakan ibu-ibu mesti bersetuju dengan perubahan ini…

perubahan kedua pula ialah saya nak tukar corak pembelajaran sekarang iaitu daripada berorientasi peperiksaan kepada berorientasikan kehidupan dan lebih banyak amali daripada teori.

sekian, terima kasih…

 

p/s: ambe dengan duang satu kelas, boleh korang cari mana kitorang?

Thursday, January 13, 2011

PANDAI GUNA OTAK

ASSALAMUALAIKUM… 

 

Ada la satu hari, 3 orang pesakit mental diuji kesihatan mental mereka setelah melalui beberapa siri rawatan oleh doktor. Setiap mereka diuji dengan beberapa sesi ujian (mcm ujibakat la pulak)

Pesakit Pertama
Doktor: Boleh tak awak bezakan antara kuda dengan manusia?
Pesakit: Tak boleh!
Doktor: Apasal pulak??
Pesakit: Nanti saudara saya si kuda belang kecik ati plak...
Doktor: Masih fail dh otak dia nih. Nurse, masukkan dia balik dalam wad.

Pesakit Kedua
Doktor: Sekarang, saya nak awak kira berapa anak tangga kat tangga lipat nih (sambil menunjuk ke arah tangga tersebut)
Pesakit: 2 ribu! (dgn konfiden menjawab, smbil menunjukkan jari "peace")
Doktor: Apasal banyak sangat??
Pesakit: Itu pun dh kira standard apa!
Doktor: Alaahai, ni pun fail jugak otak dia....Nurse, tolong masukkan di ni balik e...

Pesakit ketiga
Doktor: Boleh tak awak naik tangga tu (sambil menunjuk ke arah tangga tadi) sampai anak tangga ke-5, kemudian awak terjun ke bawah...
Pesakit: Awak dah gila ke?!! Kang patah kaki saya, awak nk bayar??
Doktor: Wuih! Yang nih dah ok mental dia! 1 lagi soalan, camana awak boleh berfikir dengan telus gitu?
Pesakit: (Dengan suara konfiden)...Haaa, bila berfikir......kita mesti pandai menggunakan otak...(smbil menunjuk ke arah kepala lutut dia sendiri)
Doktor: Aisey, yg nie pun fail jgk......

 

ini otak…google

ini otak-otak yek…google

sumber

 

p/s:korang guna otak tak?hehehe…

NUFFNANG LAGI LA…

ASSALAMUALAIKUM…

 

ni entri kedua ambe lepas entri NIH…jarak masa antara 2 entri ni dalam sebulan la…dan dalam sebulan macam-macam jadi,hehehe…

korang tau aper yang jadi? dari 2 BE, ambe dapat banyak BE tau,hehehe…tapi dapat banyak BE jek la, isi nyer tak de la banyak sangat…hasilnyer tak lebih dari 1 angka lagi,hehehe…

apapom ambe nak bagitau yang kebahagian menunggu orang yang sabar,hehehe…(ader kaitan ker?

ni la print screen BE ambe,hehehe…(bukan nak menunjuk yerk)

nuff1 nuff2

wahwahwah…tapi BE ni brenti sampai 1 Jan jek la…kenapa ek…otai2 ader info tak pasal nih?

 

p/s:apapom ambe bersyukur dengan nuffnang & kehadiran follower ambe…smoga teruskan semangat berblogging nih….(rosak bahasa)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

my felling today...

mAke nO seNSe , bUT LeT mAkE cHaNGe...