Sunday, February 6, 2011

SISTEM TERGENDALA SEBENTAR

ASSALAMUALAIKUM… 

 

ahaks…sistem mana pulak yang tergendala ni ek…heboh la, masuk surat khabar la pasnih, hehehe…

sistem aper ek? sistem blog ambe la, sebab pengendalinya (ambe la tu) akan berhijrah ke Pahang, hehehe…

sok ambe akan bergerak ke pahang, dan ambe mungkin akan merehatkan diri sebentar dari dunia blog nih…

jadi kepada pembaca ambe, ambe pohon sejuta kemaafan sekiranya terdapat salah silap dalam entri-entri atau komen-komen ambe…

dan doa-doakan ambe ek, agar jadi sorang cikgu yang berjasa kepada anak bangsa…

dan kepada yang menjenguk blog ambe, sejuta lagi mekacih ambe titipkan, hehehe…

nantikan entri ambe pasal skolah ambe nanti yek, hehehe…

salam perpisahan…untuk sementara jek

sumber:google

p/s:arap2 tempat tinggal ambe nanti boleh tenet, hehehe…

Friday, February 4, 2011

PESANAN SEORANG CIKGU KEPADA SEORANG CIKGU

ASSALAMUALAIKUM… 

 

semalam (malam sebelum malam ini), ambe rasa terharu sangat…kenapa? sebab ambe dapat satu amanat atau pesanan dari seorang guru veteren yang sudah lama berkecimpung dalam bidang perguruan nih…

saper cikgu tu? cikgu tu merupakan Cikgu Imanshah…dengan blognya yang bertajuk HOK SENGOTI, dan taglinenya yang berbunyi INILAH SEKOLAH KEHIDUPAN…dan blog ni merupakan salah satu dari puluhan blog yang ambe wajib baca, hehehe…

pesanan beliau ialah…

jengjengjeng…hehehe

 

1.Berbaik-baik dengan guru-guru senior. (wajib)

2.Hormati mereka.

3.Jangan menolak kerja. Jangan banyak berdalih.

4.Jangan panas baran dengan murid-murid seperti cepat angkat tangan.

5.Jangan selalu membngkang arahan ketua.

6.Duit gaji gunakn perkara-perkara berfaedah. Jangan boros.

7.Hantar duit gaji kepada ibu bapa. Itu menambahkan keberkatan.

8.Anggaplah tugas mendidik ni satu amanah.

9.Buat kerja sendiri, jaga core bisness kita. Jangan campur hal orang (tapi jangan pulak tak bercmpur)

10.Istiqamah dalam kerjaya.

 

walaupom kiter nampak cam lekeh jek kan, tapi tip2 ni bukan mudah nak dapat…hanya melalui pengalaman jek kiter boleh tau pasal nih…

semoga ambe dapat melaksanakan pesanan yang diberi, terutama pesanan no 4 tu, hehehe…

sebab susah sikit nak ubah panas baran dengan murid-murid, panas baran dengan orang lain boleh jek kawal, hehehe….

dan sedikit kata-kata semangat untuk semua guru diluar sana…

orang kata gelaran cikgu ni akan disebut-sebut sampai bila-bila, tapi bagi ambe bukan gelaran yang ambe kejarkan, tapi keberkatan menjadi seorang guru yang ambe idamkan…

hahaha…ensem punya guru…

p/s:seorang guru harus berubah mengikut muridnya, bukan murid yang harus berubah mengikut guru…

GEJALA SOSIAL DAN KANAK-KANAK

ASSALAMUALAIKUM… 

 

hehehe…entri lewat malam nih…ingatkan taknak kuarkan entri malam ni, tapi selepas mengodek-godek isi enset ambe, ambe pom terjumpa la beberapa keping gambar, dan nak kongsikan la dengan kalian…

dan ambe ni bukan photographer yek(belom lagi,hehehe) dan kualiti gambar ambe pom tak berapa memuaskan la.

tapi bukan kualiti gambar yang ingin ambe kongsikan, tetapi maksud yang tersirat disebalik gambar itu…

tarra!!!

kanak tadika

dan taraaa!!!

tadika

ok..kalian dah tengok gambar kat atas? faham apa yang cuba ambe kongsikan?

ambe nak tunjuk mengenai kanak-kanak.

yer la, memandangkan ambe akan mengajar kanak-kanak berusia 7-12 tahun jadi ambe kena la mengenali kanak-kanak terlebih dahulu…kita semua pernah menjadi kanak-kanak kan, dan ambe rasa kebanyakkan dari kalian pasti bersetuju bahawa zaman kanak-kanak merupakan zaman yang paling menyeronokkan.

kanak-kanak merupakan golongan yang paling suka bermain…dan ada dikalangan ibu bapa yang tidak menyukai dengan perkara tersebut…harus difahami bahawa bermain itu juga merupakan salah satu bentuk pembelajaran dan sekiranya kanak-kanak ini dinafikan haknya untuk bermain, berkemungkinan kesan kepada kanak-kanak itu adalah buruk.

cuba kita lihat senario sekarang, kanak-kanak disekolah, mereka disogokkan dengan akademik yang terlalu banyak menyebabkan mereka kehilangan masa untuk bermain. kalian bayangkan sendiri, 7.30 pagi ke sekolah, 2 tengahari ke kelas fardu ain atau kelas tambahan, pulang ke rumah pada pukul 5 petang, berehat dan pada malamnya pula terpaksa menghadirkan diri ke tuisyen atau kelas malam. begitu juga pada hujung minggu, penuh dengan kelas-kelas…

cuba kita bayangkan diri kita sendiri ditempat mereka, tidakkah itu merupakan satu hidup yang cukup membosankan? mereka kehilangan waktu bermain, dan menyebabkan mereka memberontak untuk mendapatkannya. dan akan menjurus kepada gejala ponteng sekolah, dan seterusnya dapat menjerumuskan mereka ke gejala sosial yang lebih teruk seperti merempit dan bohsia…

jadi kepada semua, sama-samalah kita memberikan peluang kepada kanak-kanak untuk mendapatkan apa yang perlu untuk mereka…berikan mereka keseronokan yang sepatutnya mereka dapat, keseronokan yang pernah kita rasai dahulu…

dan kita juga akan merasa seronok apabila mereka seronok…nak rasa seronok?

jom layan…

 

 

p/s:ambe sangat suker budak-budak,kerana diorang comel dan suci dari sebarang kekotoran dunia…

Thursday, February 3, 2011

ANGER MANAGEMENT

ASSALAMUALAIKUM… 

 

baiklah, ambe ngaku, memang malam ni ambe tak der idea nak tulis pasal aper, jadi alternatifnyer ambe pom godek2 la isi perut laptop nih mencari sebarang aper yang boleh dikongsi…

dan telah ditakdirkan ambe ketemu la dengan satu tugasan yang ambe wat 5 taun yang lepas…satu tugasan yang berkaitan dengan ambe gak la…

dulu-dulu ambe ni adalah seorang yang panah panas baran, dah ramai yang menegur dan akhirnya ambe pom cuba la berubah…tapi ambe ni tak berapa reti nak berubah, dan secara kebetulan, pada masa tu pensyarah ambe menyuruh kitorang ni membuat satu esei yang kitorang suka…

dan ambe pom ambik keputusan untuk buat tajuk pengurusan kemarahan atau anger management nih…dan kali ni ambe nak kongsi dengan korang plak…esei ni panjang sangat, jadi ambe akan ringkaskan la ek..untuk mengelakkan korang bosan plak membaca, hehehe…

 

pengurusan kemarahan ini bertujuan untuk mengawal perasaan marah itu sendiri, dan bukannya mengelak, mengubah atau membuang perasaan marah, tetapi mengawalnya mengikut situasi…

 

strategi untuk mengawal kemarahan

BERTENANG ~ langkah mudah untuk bertenang..

1.menarik nafas dalam-dalam

2.menyebut perkataan “bertenang” secara berulang-ulang, kalau boleh serentak dengan pernafasan…adalah lebih sesuai jika berzikir

3.membayangkan sesuatu yang tenang dalam fikiran, seperti air terjun yang damai atau suasana kampung yang harmoni

 

GUNAKAN JENAKA ~ apabila dilanda perasaan marah, jangan melepaskannya sesuka hati…jadikannya sebagai satu lawak. bayangkan rupa anda ketika marah, betapa buruknya rupa anda apabila marah, betapa berkerut rupa anda seperti nenek tua apabila marah, dah apabila anda menyedari yang rupa anda itu adalah tidak sesuai, maka anda akan berhenti marah…dinasihatkan agar tidak mengunakan jenaka yang sarkastik, kerana tak elok sangat la…

 

KOMUNIKASI YANG LEBIH SESUAI ~ orang yang marah biasanya akan menghamburkan segala apa yang dimarahinya secara membabi buta…cuba untuk berkomunikasi dengan lebih baik, gunakan nada suara yang lebih sesuai…

 

MENGUBAH PERSEKITARAN ~ apabila kita rasa hendak marah, cuba untuk mengubah persekitaran kita, seperti apabila kita berada dalam bilik, cuba untuk keluar bilik dan berada di kawasan lain…ataupun apabila kita sedang berdiri, kita mengubahnya dengan duduk….ataupun sekiranya kita sedang memegang sesuatu, kita letakkan benda yang dipegang itu dahulu…

 

kesimpulannya, kita tidak seharusnya membuang perasaan marah dari dalam diri, kerana perasaan marah itu adalah perlu, namun kita perlu mengawalnya sebelum perasaan marah itu mengawal kita. mengawal kemarahan akan membantu kita dan orang di sekeliling kita…dan ingatlah, marah itu datangnya dari api dan syaitan itu diperbuat dari api…jadi berhati-hati lah…..

 

ambe arap bermanfaat la entri kali ni, sebab memang tip2 ni membantu ambe, dan sekarang ambe pom dah kureng sikit panas baran nih…

dont fall into the dark side, like anakin(watak peberet nih)…

p/s:biasa guna tip ke dua,biler rasa nak marah jek,wat lawak,kompom ilang marah,hehehe…

p/s/s:artikel sebenar dalam BI, ni ambe terjemahkan balik,kalu saper2 nak salinan asal, boleh la mintak,hehehe…

Wednesday, February 2, 2011

INSYAALLAH…

ASSALAMUALAIKUM… 

 

ambe rasa mesti kebanyakan dari pembaca blog ambe ni pernah mendengar lagu-lagu MAHER ZAIN ataupom meminati artis nih kan…

kalu korang nak tau, Maher Zain ni lahir kat Lebanon (sama tak dengan Lubnan) pada 1981…

dan ambe kompom, korang mesti pernah dengar lagu nih…bertajuk Insyaallah…

jom layan dulu deh…

 

jadi camner…tak braper paham kan, sebab bahasa inggeris..jadi untuk kemudahan korang semua, kita layan skali lagi, tapi menerusi bahasa melayu plak,heheheh…

jom layan skali lagi…

 

 

jadi camner?

ambe rasa lagu versi melayu cam sedap didengar kan, sebab mudah difahami…jadi kalu tak puas dengar, korang layan la lagi…tak perlu bayar pom, heheheh..

satu lagi, lirik lagu ni pom amat menenangkan, dan boleh dijadikan satu cara nak mengurangkan stress…..

 

p/s:lagi suker yang BI, sebab dah biasa dengar yang tu…korang plak?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

my felling today...

mAke nO seNSe , bUT LeT mAkE cHaNGe...