Monday, April 11, 2011

HARI INI DALAM SEJARAH…

ASSALAMUALAIKUM… 

 

tajuk arini bukan untuk menimbulkan sebarang kontrolbesi yek… ambe cuma nak menghebahkan kepada semua bahawa hari ini telah berlaku satu perkara yang amat memberi kesan mendalam terhadap diri ambe sebagai seorang guru…

al-kisah bermulalah kisah…

pagi tadi ambe masuk la kelas 4 Arif untuk mengajar subjek BI, selang 5 minit selepas itu datanglah seorang makcik dengan 2 budak kecik masuk ke kelas dan mintak jumpa dengan anaknya, Osama, dan ambe pom memberikan kebenaran…

selepas mak si Osama ni dah abis bercakap dengan si anaknya ni, si ibu ni pom mula la bercakap dengan ambe… mula-mula dia tanya la perihal si Osama ni dalam kelas, nakal ker tak, kerja rumah disiapkan atau tak, dan ambe pom jawab la dengan jujur, kerja rumah la sering tak siap…

ambe ingatkan mak dia nak marah ker aper, pastu mak dier pom cakap kat ambe, mintak ambe tolong ajarkan anak dia ni, sebab dia pom tak berapa reti nak tolong anak dia kat rumah, jadi dia mengharapkan agar ambe (cikgu BI si Osama nih) dapat la mengajar anaknya… dan ayat yang paling menyentuh perasaan ambe…”cikgu buat la macam mana pom, nak rotan atau nak apa pom, asalkan jangan sampai patah kaki tangan udah, hehehe…

sekian, tamatlah al-kisah, hehehe…

rupa-rupanya masih lagi ada mak yang sayang anak dia macam orang zaman dulu kala, merelakan anaknya dirotan, agar anaknya mendapat ilmu dari seorang cikgu…selama ini ambe cuma mendengar tentang kisah itu, tapi hari ini ambe betul-betul mengalaminya…dan ambe amat bersyukur kerana mengalaminya…semoga lebih ramai ibu bapa yang berpikiran macam mak si Osama nih…

 

p/s:mula-mula ingatkan mak si Osama ni nak serang ambe, sebab sebelom ni dah berlaku kes serangan ke atas cikgu,heheheh….

Saturday, April 9, 2011

ADAT BEKERJA

ASSALAMUALAIKUM… 

 

ni ader sesuatu yang nak sangat ambe kongsikan dengan pembaca semua, hehehe…

tentang sesuatu yang ambe dapat masa ambe pergi menghantar murid pergi ke kem UPSR nih… korang baca la deh, hehehe…

 

rajin bercakap, rajin bekerja,

bagus…

rajin bekerja, malas bercakap,

kena buli…

malas bekerja, rajin bercakap,

wayang cina…

malas bekerja, malas bercakap,

tak guna…

malas bekerja, suka mengadu,

nyamuk…

malas berkerja, suka ponteng,

baik berhenti…

malas bekerja, suka menyibuk,

baik mati…

 

ni semua cuma satu perkongsian, tapi ada kebenaran juga disebalik ayat-ayat ini kan…jadi kepada semua yang telah bekerja, sedang bekerja, dan akan bekerja, sendiri paham la ek, hehehe…jangan amalkan adat terakhir tu, hehehe…

sekian…

 

p/s:ayat terakhir tu memang tak leh blah, hehehe…

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

my felling today...

mAke nO seNSe , bUT LeT mAkE cHaNGe...