Tuesday, July 27, 2010

berpikior luar dari kotak...

Apa itu thinking out of the box atau dalam bahasa Melayunya berfikir di luar kotak? Ia ialah satu pemikiran yang lain dari yang lain dari yang sepatutnya biasa orang fikir. Semasa kita menghadapi sesuatu masalah kita jangan terlampau gopoh untuk menyelesaikannya melainkan kita sudah membuat perancangan yang teliti dan dengan berfikiran di luar kotak dapat menjimatkan kos dan tenaga sehingga berjuta-juta seperti 2 kes di bawah ini. Ekslusif di isuhangat


Kes 1


Ketika NASA memulakan pelancaran angkasawan ke ruang angkasa, mereka mendapati bahawa pen tidak akan berfungsi pada graviti sifar (dakwat tidak akan mengalir ke bawah)


Untuk mengatasi masalah ini, mereka membelanjakan USD$12 juta. Mereka membangunkan sebuah pen yang bekerja di graviti kosong, terbalik, dalam air, di hampir semua permukaan termasuk kristal dan dalam pelbagai suhu dari bawah titik beku kepada lebih daripada 300 darjah Celcius.


Tetapi apa yang Russia lakukan?


Mereka menggunakan sebatang PENSIL!


Kes 2


Kisang di kilang kosmetik yang besar di Jepun kerana masalah yang mereka hadapi kerana terdapat kotak sabun yang kosong, tercicir dimasukkan sabun dalam kerja operasi pembungkusan. Syarikat menerima aduan daripada pelanggan yang telah membeli bekas sabun yang kosong.


Pihak syarikat menganggap serius perkara ini dan pengurusan merekameminta kakitangan untuk menyelesaikan masalah tersebut dengan cepat.


Jurutera bekerja keras untuk memasang mesin sinar-X dengan resolusi tinggi, monitor diawasi oleh dua orang untuk melihat semua kotak sabun yang berlalu di atas line.


Tapi ketika salah seorang pekerja di sebuah syarikat kecil menghadapi dengan masalah yang sama, dia tidak masuk ke dalam komplikasi X-ray, dll tetapi sebaliknya keluar dengan penyelesaian lain.


Dia membeli kipas angin industri yang kuat dan menghalakannya pada line operasi pembungkusan kotak sabun itu.Ini bermakna setiap kotak sabun akan melewati kipas dan kipas itu akan menerbangkan kotak kosong keluar dari barisan!


Moral cerita: Selalu mencari penyelesaian mudah. Merancang penyelesaian paling mudah yang menyelesaikan masalah dan jangan menganggap masalah yang besar itu perlu diselesaikan dengan cara yang besar juga!
credit to www.isuhangat.net

hebatnyer air mata manusia ni...



Ada tak orang yang tak pernah menangis? Kalau bayi menangis biasanya kerana lapar,lampin basah, sakit perut dsb, kalau wanita menangis pun dikira biasa – tgk hindustan pun boleh basah sapu tangan tapi kalau lelaki menangis buruk rupanya.

Lelaki memang ego yang kononnya tak boleh menangis sedangkan air mata yang gugur kerana cintakan Allah amat tinggi nilainya dan mendapat balasan di akhirat kelak. Namun begitu air mata yang gugur bukan hanya untuk meluahkan perasaan sedih sahaja kerana air mata kita banyak kelebihannya. Ekslusif di isuhangat

1. Membantu Penglihatan

Air mata membantu penglihatan seseorang.. Cairan yang keluar dari mata dapat mencegah dehidrasi pada membran mata yang boleh membuat penglihatan menjadi kabur.. jadi cara mengurangkan rabun itu menangis..? Tapi jangan jadi Kassim Selamat dah ler.

2. Membunuh Bakteria

Tak perlu ubat tetes mata, cukup air mata yang berfungsi sebagai antibakteria yang dialami.. Di dalam air mata terkandung cairan yang dipanggil lisozom yang dapat membunuh sekitar 90% – 95% bakteria-bakteria yang tertinggal dari keyboard komputer, pegangan tangga, bersin dan tempat-tempat yang mengandung bakteria, hanya dalam 5 minit.. jadi kalu mata korang sakit atau pedih, nangis jer..

3. Meningkatkan Mood

Seseorang yang menangis boleh menurunkan level tekanan kerana dengan menangis, mood seseorang akan pulih kembali.. Air mata yang dihasilkan dari menangis karena emosi mengandung 24% protein albumin yang berguna dalam memulihkan sistem metabolisme tubuh, jadi kalau nak menangis, nangis aja .. jangan ditahan kerana malu, tapi jangan sampai meraung yang mengganggu jiran sebelah.

4. Mengeluarkan Racun

Seorang ahli biokimia, William Frey telah melakukan beberapa kajian tentang air mata dan menemui finding bahawa air mata yang keluar dari hasil menangis kerana emosional mengandungi racun.. Tapi jangan salah anggap, keluarnya air mata yang beracun itu menandakan bahwa ia membawa racun dari dalam tubuh dan mengeluarkannya melalui mata.. jadi itu tandanya menangis itu sihat bro..

5. Mengurangkan Stres

Bagaimana menangis boleh mengurangkan stres..? Air mata juga mengeluarkan hormon stres yang terdapat dalam tubuh iaitu endorphin leucine-enkaphalin dan prolactin.. Selain menurunkan level stres, air mata juga membantu melawan penyakit-penyakit yang disebabkan oleh stres seperti tekanan darah tinggi..

6. Membangkitkan Komunikasi

Selain baik untuk kesihatan fizik, menangis juga boleh membantu seseorang membangun sebuah komunikasi.. Biasanya seseorang menangis setelah menceritakan masalahnya di depan teman-temannya atau seseorang yang boleh memberikan sokongan, dan hal ini boleh meningkatkan kemampuan berkomunikasi dan juga bersosialisasi..

7. Melegakan Perasaan

Semua orang rasanya akan merasa demikian.. Meskipun anda didera berbagai macam masalah dan cubaan, namun setelah menangis biasanya akan muncul perasaan lega.. Setelah menangis, sistem limbik, otak dan jantung akan menjadi lancar, dan hal itu membuat seseorang merasa lebih baik dan lega.. Keluarkanlah masalah di pikiranmu semasa menangis, jangan dipendam.

credit to www.isuhangat.net

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

my felling today...

mAke nO seNSe , bUT LeT mAkE cHaNGe...