Wednesday, November 9, 2011

SABARLAH WAHAI HATI…

ASSALAMUALAIKUM… 

 

 

Sabarlah wahai hati...sesungguhnya dugaan ini hanya sekadar ombak kecil di pinggiran... ingatlah kepada orang lain yang dilanda dugaan bagai ombak badai menghempas pantai dan mereka lebih sabar untuk menghadapinya...

 

kepada semua yang dilanda masalah, janganlah terlalu bersedih, kerana pasti akan ada Allah bersama mu… dan ingatlah bahawa masih lagi terdapat insan lain yang dilanda masalah yang lebih besar dan mereka juga bersabar dalam menghadapi masalah itu…

 

La Tahzan…

 

p/s:ahaks…memang tengah sedih ni…cuma tak tau berbaloi atau tak sedih ni…

Tuesday, August 30, 2011

adik beradik…

ASSALAMUALAIKUM… 

 

tajuk ambe kali ni ringkas jek, tapi bagi ambe cukup bermakna bagi ambe…ambe nak berkongsi satu cerita dengan pembaca sekalian… citer ni mungkin panjang skit la…jadi kalu tak baca pom tak per… tak marah pom…

al kisah bermula la kisah pada satu malam di akhir ramadhan… ambe ni pergi la ke masjid untuk berterawih dengan keluarga ambe… seusai menghabiskan terawih, ambe pom keluar la dengan adik bongsu ambe, dan duduk-duduk la sementara menunggu keluarga ambe yang lain siap…

semasa duduk-duduk tu, ader la datang seorang pakcik tua nih lepak sama dengan kitorang… dier pom bertanya la…

 

pakcik : anok ker nih?(sambil tunjuk kat adik ambe, si irfan nih)

ambe : ni adik bongsu…(ader ker ruper tua sangat ambe nih???)

pakcik : bagus la, jaga la adik btol-btol deh…jangan baloh-baloh…

ambe : btol doh tu cik (bagus plak pakcik nih, bagi nasihat tu…)

pakcik : kiter ni sesama adik bradik jangan la baloh-baloh…orang hok baloh dengan adik bradik ni la hok paling rugi…sebab kalu baloh dengan adik bradik, memang tak dop kawang la kiter nih…sebab kalu dengan adik bradik kiter boleh baloh, boleh tohok buang, dengan kawang-kawang apetoh lagi, lagi la boleh baloh…memang tak dop kawang la nak kawang dengan kiter…

 

pastu pakcik tu pom tros bangun dan blah camtu jek…ambe memang terkesima sunggoh la…memang mendalam nasihat yang diberi…

 

ingatlah, air dicincang tak kan putus, tapi sekiraya air itu dibekukan, maka ia boleh dipecahkan…dan sekiranya air itu dipanaskan, maka ia boleh tersejat begitu sahaja…begitulah perumpamaan untuk kali ini…(korang paham-paham la deh…)

 

DSCN0039

air dicincang tak kan putus…

 

dan ambe nak ucapkan…

 

SELAMAT HARI RAYA,

MAAF ZAHIR BATIN….

p/s: cukup-cukup la gadoh2 antara adik bradik… bermaaf maafan la ek….

Monday, August 15, 2011

KAMPUNG, KAMPUNG GAK…

ASSALAMUALAIKUM… 

 

Al kisah terjadilah kaisah pada hari ini, dimana pada pagi sebelum bermulanya sesi pengajaran, datanglah seorang ibu kepada anaknya menemui ambe… maka di tanyalah si ibu itu akan nama ambe, dan ambe mengiyakannya… dan terus si ibu itu menyatakan hasrat yang terbuku dihatinya…

 

maka arakian si ibu itu berkehendakan ambe untuk membuatkan satu tuisyen peribadi untuk anaknya selepas raya nanti sebelum peperiksaan besar UPSR… maka terkejut lah ambe namun tidak dapat memberikan jawapan kerana berkemungkinan ambe akan sibuk dengan program lain…

 

ahaks… tak disangka ek…ingatkan kat bandar jek ader tuisyen peribadi nih, kat kampung pom ader gak rupernyer… usaha si ibu memang ambe respek dan tabik hormat la… tapi apakan daya, ambe tak dapat memenuhi kehendak si ibu…

 

alangkah seronoknyer kalu semua ibu bapa prihatin camni ek…tenang hati cikgu-cikgu kat skolah kan, hehehe….

 

p/s: tak tau nak letak gambar aper,hehehe….

Sunday, August 7, 2011

untuk mereka yang lebih mengetahui…

ASSALAMUALAIKUM… 

 

Anakmu bukan anakmu,

Mereka adalah anak-anak kehidupan yang ingin tahu,

Mereka datang melaluimu bukan darimu,

Walaupun bersamamu mereka bukan milikmu,

Berikan mereka kasihmu, tetapi bukan pemikiranmu,

Kerana mereka mempunyai pemikiran sendiri.

 

selamilah maksud yang tersirat, bukan yang tersurat…

 

p/s:lamanyer la ambe tak post aper2 kan…

Monday, April 11, 2011

HARI INI DALAM SEJARAH…

ASSALAMUALAIKUM… 

 

tajuk arini bukan untuk menimbulkan sebarang kontrolbesi yek… ambe cuma nak menghebahkan kepada semua bahawa hari ini telah berlaku satu perkara yang amat memberi kesan mendalam terhadap diri ambe sebagai seorang guru…

al-kisah bermulalah kisah…

pagi tadi ambe masuk la kelas 4 Arif untuk mengajar subjek BI, selang 5 minit selepas itu datanglah seorang makcik dengan 2 budak kecik masuk ke kelas dan mintak jumpa dengan anaknya, Osama, dan ambe pom memberikan kebenaran…

selepas mak si Osama ni dah abis bercakap dengan si anaknya ni, si ibu ni pom mula la bercakap dengan ambe… mula-mula dia tanya la perihal si Osama ni dalam kelas, nakal ker tak, kerja rumah disiapkan atau tak, dan ambe pom jawab la dengan jujur, kerja rumah la sering tak siap…

ambe ingatkan mak dia nak marah ker aper, pastu mak dier pom cakap kat ambe, mintak ambe tolong ajarkan anak dia ni, sebab dia pom tak berapa reti nak tolong anak dia kat rumah, jadi dia mengharapkan agar ambe (cikgu BI si Osama nih) dapat la mengajar anaknya… dan ayat yang paling menyentuh perasaan ambe…”cikgu buat la macam mana pom, nak rotan atau nak apa pom, asalkan jangan sampai patah kaki tangan udah, hehehe…

sekian, tamatlah al-kisah, hehehe…

rupa-rupanya masih lagi ada mak yang sayang anak dia macam orang zaman dulu kala, merelakan anaknya dirotan, agar anaknya mendapat ilmu dari seorang cikgu…selama ini ambe cuma mendengar tentang kisah itu, tapi hari ini ambe betul-betul mengalaminya…dan ambe amat bersyukur kerana mengalaminya…semoga lebih ramai ibu bapa yang berpikiran macam mak si Osama nih…

 

p/s:mula-mula ingatkan mak si Osama ni nak serang ambe, sebab sebelom ni dah berlaku kes serangan ke atas cikgu,heheheh….

Saturday, April 9, 2011

ADAT BEKERJA

ASSALAMUALAIKUM… 

 

ni ader sesuatu yang nak sangat ambe kongsikan dengan pembaca semua, hehehe…

tentang sesuatu yang ambe dapat masa ambe pergi menghantar murid pergi ke kem UPSR nih… korang baca la deh, hehehe…

 

rajin bercakap, rajin bekerja,

bagus…

rajin bekerja, malas bercakap,

kena buli…

malas bekerja, rajin bercakap,

wayang cina…

malas bekerja, malas bercakap,

tak guna…

malas bekerja, suka mengadu,

nyamuk…

malas berkerja, suka ponteng,

baik berhenti…

malas bekerja, suka menyibuk,

baik mati…

 

ni semua cuma satu perkongsian, tapi ada kebenaran juga disebalik ayat-ayat ini kan…jadi kepada semua yang telah bekerja, sedang bekerja, dan akan bekerja, sendiri paham la ek, hehehe…jangan amalkan adat terakhir tu, hehehe…

sekian…

 

p/s:ayat terakhir tu memang tak leh blah, hehehe…

Wednesday, March 23, 2011

Maafkan Cikgu…

ASSALAMUALAIKUM… 

 

tajuk yang penuh dengan kontrolbesi kan, hehehe…tapi ada kisah disebalik tajuk ini…

ceritanya bermula begini…

ada budak menangis sebab ambe, hehehe…pada hari ini, masa ambe sedang mengajar kelas tahun 2 Bijak, secara tak sengaja ambe telah menyebabkan dia menangis…ambe rotan meja dia, dengan niat nak bagi dia terkejut dan tetiba dia teros menangis, hehehe…dan terus tanpa ambe sedar, ambe meminta maaf…

satu lagi kisah, dalam kelas 5 Bijak pula… arini ambe telah memecahkan rekod merotan, hehehe…sebabnya ialah diorang sumer tak siapkan keje skolah…dan sebelum ambe keluar kelas, ambe skali meminta maaf dari diorang, walaupun tu kesalahan diorang, hehehe…

tu jek la cerita untuk arini, moralnya ialah apa yang penting ialah meminta kemaafan, bukannya bertelagah mengenai siapa yang salah, siapa yang betul…

tangan yang menghulur adalah lebih baik dari tangan yang menyambut…

 

p/s:jadi cepat2 la minta maaf kalu kiter wat kesalahan yek…hehehe…tak rugi pom….

Sunday, March 20, 2011

SEK. KEB. MERCHONG JAYA

ASSALAMUALAIKUM…

mula-mula ambe nak ucapkan berbanyak kemaafan sebab dah 1 bulan ambe tak kemaskini blog ambe nih…sebab utamanya ialah kelajuan internet kat sini teramat la mengecewakan…

kat sini??? kat maner tu ek… lupa pula ambe nak memperkenalkan tempat bermaustautin ambe yang terbaru, iaitu di daerah Pekan, Pahang…

dan sekolah bertuah yang mendapat ambe sebagai guru baru ialah SEKOLAH KEBANGSAAN MERCHONG JAYA yang dulu dikenali sebagai SEKOLAH KEBANGSAAN BEBAR…

sekolah ini mempunyai murid seramai 808 orang dan 60 orang guru…

dan kalau korang nak tau, sekolah ni memang popular, sebab sekolah ni merupakan salah sebuah sekolah yang terletak di penghujung daerah Pekan, dan kawasan ini masih lagi belum membangun…

tapi kawasan ini mempunyai sesuatu yang cukup menarik, iaitu kawasan penanaman padi yang cukup luas, dan ia sangat tenang dan damai berada di sini…dan kawasan ini juga berdekatan dengan pantai, hehehe…

lupa pula satu perkara lagi, kalau korang taip jek SK BEBAR dalam google, ada banyak web2 yang berkaitan,hehehhe…ni diantaranya….

pautan1    pautan 2    pautan 3

dan ini adalah blog untuk skolah….

blog skmj

hehehe…korang tgk la deh…ni la tempat ambe mencurahkan ilmu, dan doakan ambe selamat sokmo disinih, hehehhe…

 

p/s:lepas ni ambe agak susah nak membalas komen deh, tapi jangan plak tak nak komen, huhuhu..

Sunday, February 6, 2011

SISTEM TERGENDALA SEBENTAR

ASSALAMUALAIKUM… 

 

ahaks…sistem mana pulak yang tergendala ni ek…heboh la, masuk surat khabar la pasnih, hehehe…

sistem aper ek? sistem blog ambe la, sebab pengendalinya (ambe la tu) akan berhijrah ke Pahang, hehehe…

sok ambe akan bergerak ke pahang, dan ambe mungkin akan merehatkan diri sebentar dari dunia blog nih…

jadi kepada pembaca ambe, ambe pohon sejuta kemaafan sekiranya terdapat salah silap dalam entri-entri atau komen-komen ambe…

dan doa-doakan ambe ek, agar jadi sorang cikgu yang berjasa kepada anak bangsa…

dan kepada yang menjenguk blog ambe, sejuta lagi mekacih ambe titipkan, hehehe…

nantikan entri ambe pasal skolah ambe nanti yek, hehehe…

salam perpisahan…untuk sementara jek

sumber:google

p/s:arap2 tempat tinggal ambe nanti boleh tenet, hehehe…

Friday, February 4, 2011

PESANAN SEORANG CIKGU KEPADA SEORANG CIKGU

ASSALAMUALAIKUM… 

 

semalam (malam sebelum malam ini), ambe rasa terharu sangat…kenapa? sebab ambe dapat satu amanat atau pesanan dari seorang guru veteren yang sudah lama berkecimpung dalam bidang perguruan nih…

saper cikgu tu? cikgu tu merupakan Cikgu Imanshah…dengan blognya yang bertajuk HOK SENGOTI, dan taglinenya yang berbunyi INILAH SEKOLAH KEHIDUPAN…dan blog ni merupakan salah satu dari puluhan blog yang ambe wajib baca, hehehe…

pesanan beliau ialah…

jengjengjeng…hehehe

 

1.Berbaik-baik dengan guru-guru senior. (wajib)

2.Hormati mereka.

3.Jangan menolak kerja. Jangan banyak berdalih.

4.Jangan panas baran dengan murid-murid seperti cepat angkat tangan.

5.Jangan selalu membngkang arahan ketua.

6.Duit gaji gunakn perkara-perkara berfaedah. Jangan boros.

7.Hantar duit gaji kepada ibu bapa. Itu menambahkan keberkatan.

8.Anggaplah tugas mendidik ni satu amanah.

9.Buat kerja sendiri, jaga core bisness kita. Jangan campur hal orang (tapi jangan pulak tak bercmpur)

10.Istiqamah dalam kerjaya.

 

walaupom kiter nampak cam lekeh jek kan, tapi tip2 ni bukan mudah nak dapat…hanya melalui pengalaman jek kiter boleh tau pasal nih…

semoga ambe dapat melaksanakan pesanan yang diberi, terutama pesanan no 4 tu, hehehe…

sebab susah sikit nak ubah panas baran dengan murid-murid, panas baran dengan orang lain boleh jek kawal, hehehe….

dan sedikit kata-kata semangat untuk semua guru diluar sana…

orang kata gelaran cikgu ni akan disebut-sebut sampai bila-bila, tapi bagi ambe bukan gelaran yang ambe kejarkan, tapi keberkatan menjadi seorang guru yang ambe idamkan…

hahaha…ensem punya guru…

p/s:seorang guru harus berubah mengikut muridnya, bukan murid yang harus berubah mengikut guru…

GEJALA SOSIAL DAN KANAK-KANAK

ASSALAMUALAIKUM… 

 

hehehe…entri lewat malam nih…ingatkan taknak kuarkan entri malam ni, tapi selepas mengodek-godek isi enset ambe, ambe pom terjumpa la beberapa keping gambar, dan nak kongsikan la dengan kalian…

dan ambe ni bukan photographer yek(belom lagi,hehehe) dan kualiti gambar ambe pom tak berapa memuaskan la.

tapi bukan kualiti gambar yang ingin ambe kongsikan, tetapi maksud yang tersirat disebalik gambar itu…

tarra!!!

kanak tadika

dan taraaa!!!

tadika

ok..kalian dah tengok gambar kat atas? faham apa yang cuba ambe kongsikan?

ambe nak tunjuk mengenai kanak-kanak.

yer la, memandangkan ambe akan mengajar kanak-kanak berusia 7-12 tahun jadi ambe kena la mengenali kanak-kanak terlebih dahulu…kita semua pernah menjadi kanak-kanak kan, dan ambe rasa kebanyakkan dari kalian pasti bersetuju bahawa zaman kanak-kanak merupakan zaman yang paling menyeronokkan.

kanak-kanak merupakan golongan yang paling suka bermain…dan ada dikalangan ibu bapa yang tidak menyukai dengan perkara tersebut…harus difahami bahawa bermain itu juga merupakan salah satu bentuk pembelajaran dan sekiranya kanak-kanak ini dinafikan haknya untuk bermain, berkemungkinan kesan kepada kanak-kanak itu adalah buruk.

cuba kita lihat senario sekarang, kanak-kanak disekolah, mereka disogokkan dengan akademik yang terlalu banyak menyebabkan mereka kehilangan masa untuk bermain. kalian bayangkan sendiri, 7.30 pagi ke sekolah, 2 tengahari ke kelas fardu ain atau kelas tambahan, pulang ke rumah pada pukul 5 petang, berehat dan pada malamnya pula terpaksa menghadirkan diri ke tuisyen atau kelas malam. begitu juga pada hujung minggu, penuh dengan kelas-kelas…

cuba kita bayangkan diri kita sendiri ditempat mereka, tidakkah itu merupakan satu hidup yang cukup membosankan? mereka kehilangan waktu bermain, dan menyebabkan mereka memberontak untuk mendapatkannya. dan akan menjurus kepada gejala ponteng sekolah, dan seterusnya dapat menjerumuskan mereka ke gejala sosial yang lebih teruk seperti merempit dan bohsia…

jadi kepada semua, sama-samalah kita memberikan peluang kepada kanak-kanak untuk mendapatkan apa yang perlu untuk mereka…berikan mereka keseronokan yang sepatutnya mereka dapat, keseronokan yang pernah kita rasai dahulu…

dan kita juga akan merasa seronok apabila mereka seronok…nak rasa seronok?

jom layan…

 

 

p/s:ambe sangat suker budak-budak,kerana diorang comel dan suci dari sebarang kekotoran dunia…

Thursday, February 3, 2011

ANGER MANAGEMENT

ASSALAMUALAIKUM… 

 

baiklah, ambe ngaku, memang malam ni ambe tak der idea nak tulis pasal aper, jadi alternatifnyer ambe pom godek2 la isi perut laptop nih mencari sebarang aper yang boleh dikongsi…

dan telah ditakdirkan ambe ketemu la dengan satu tugasan yang ambe wat 5 taun yang lepas…satu tugasan yang berkaitan dengan ambe gak la…

dulu-dulu ambe ni adalah seorang yang panah panas baran, dah ramai yang menegur dan akhirnya ambe pom cuba la berubah…tapi ambe ni tak berapa reti nak berubah, dan secara kebetulan, pada masa tu pensyarah ambe menyuruh kitorang ni membuat satu esei yang kitorang suka…

dan ambe pom ambik keputusan untuk buat tajuk pengurusan kemarahan atau anger management nih…dan kali ni ambe nak kongsi dengan korang plak…esei ni panjang sangat, jadi ambe akan ringkaskan la ek..untuk mengelakkan korang bosan plak membaca, hehehe…

 

pengurusan kemarahan ini bertujuan untuk mengawal perasaan marah itu sendiri, dan bukannya mengelak, mengubah atau membuang perasaan marah, tetapi mengawalnya mengikut situasi…

 

strategi untuk mengawal kemarahan

BERTENANG ~ langkah mudah untuk bertenang..

1.menarik nafas dalam-dalam

2.menyebut perkataan “bertenang” secara berulang-ulang, kalau boleh serentak dengan pernafasan…adalah lebih sesuai jika berzikir

3.membayangkan sesuatu yang tenang dalam fikiran, seperti air terjun yang damai atau suasana kampung yang harmoni

 

GUNAKAN JENAKA ~ apabila dilanda perasaan marah, jangan melepaskannya sesuka hati…jadikannya sebagai satu lawak. bayangkan rupa anda ketika marah, betapa buruknya rupa anda apabila marah, betapa berkerut rupa anda seperti nenek tua apabila marah, dah apabila anda menyedari yang rupa anda itu adalah tidak sesuai, maka anda akan berhenti marah…dinasihatkan agar tidak mengunakan jenaka yang sarkastik, kerana tak elok sangat la…

 

KOMUNIKASI YANG LEBIH SESUAI ~ orang yang marah biasanya akan menghamburkan segala apa yang dimarahinya secara membabi buta…cuba untuk berkomunikasi dengan lebih baik, gunakan nada suara yang lebih sesuai…

 

MENGUBAH PERSEKITARAN ~ apabila kita rasa hendak marah, cuba untuk mengubah persekitaran kita, seperti apabila kita berada dalam bilik, cuba untuk keluar bilik dan berada di kawasan lain…ataupun apabila kita sedang berdiri, kita mengubahnya dengan duduk….ataupun sekiranya kita sedang memegang sesuatu, kita letakkan benda yang dipegang itu dahulu…

 

kesimpulannya, kita tidak seharusnya membuang perasaan marah dari dalam diri, kerana perasaan marah itu adalah perlu, namun kita perlu mengawalnya sebelum perasaan marah itu mengawal kita. mengawal kemarahan akan membantu kita dan orang di sekeliling kita…dan ingatlah, marah itu datangnya dari api dan syaitan itu diperbuat dari api…jadi berhati-hati lah…..

 

ambe arap bermanfaat la entri kali ni, sebab memang tip2 ni membantu ambe, dan sekarang ambe pom dah kureng sikit panas baran nih…

dont fall into the dark side, like anakin(watak peberet nih)…

p/s:biasa guna tip ke dua,biler rasa nak marah jek,wat lawak,kompom ilang marah,hehehe…

p/s/s:artikel sebenar dalam BI, ni ambe terjemahkan balik,kalu saper2 nak salinan asal, boleh la mintak,hehehe…

Wednesday, February 2, 2011

INSYAALLAH…

ASSALAMUALAIKUM… 

 

ambe rasa mesti kebanyakan dari pembaca blog ambe ni pernah mendengar lagu-lagu MAHER ZAIN ataupom meminati artis nih kan…

kalu korang nak tau, Maher Zain ni lahir kat Lebanon (sama tak dengan Lubnan) pada 1981…

dan ambe kompom, korang mesti pernah dengar lagu nih…bertajuk Insyaallah…

jom layan dulu deh…

 

jadi camner…tak braper paham kan, sebab bahasa inggeris..jadi untuk kemudahan korang semua, kita layan skali lagi, tapi menerusi bahasa melayu plak,heheheh…

jom layan skali lagi…

 

 

jadi camner?

ambe rasa lagu versi melayu cam sedap didengar kan, sebab mudah difahami…jadi kalu tak puas dengar, korang layan la lagi…tak perlu bayar pom, heheheh..

satu lagi, lirik lagu ni pom amat menenangkan, dan boleh dijadikan satu cara nak mengurangkan stress…..

 

p/s:lagi suker yang BI, sebab dah biasa dengar yang tu…korang plak?

Monday, January 31, 2011

Tips Mengurangkan Tekanan

ASSALAMUALAIKUM… 

 

baiklah, memandangkan minggu depan ambe akan memasuki alam rumahtangga pekerjaan, jadi semestinya ambe akan mengalami tekanan kan…jadi selepas menyelongkar kembali isi perut laptop ni, ambe pom terjumpa la satu artikel berkenaan tekanan (dulu ambe memang hancus pasal tekanan nih) dan ambe nak la kongsikan dengan korang sumer…diharap agar tip ni bermanfaat la kepada korang kan…jadi selamat membaca…. 

 

Tip Mengurangkan Tekanan

Oleh : Ustazah Norihan Mohd. Noor

Pendahuluan
Kita adalah sebaik-baik makhluk ciptaan Allah, namun kita masih tidak terlepas daripada menghadapi tekanan ketika bekerja. Pelbagai tekanan yang dihadapi menyebabkan hati menjadi runsing dan semua kerja tidak akan terlaksana. Tidak mustahil bagi individu yang berhadapan dengan masalah ini akan terbawa-bawa ke rumah hingga anak-anak pula menjadi mangsa. Namun, hati akan menjadi tenang sekiranya kita kembali kepada Allah. Apa jua yang dilakukan mestilah berdasarkan kepada Al-Quran dan Al-Sunnah disertai dengan niat yang ikhlas semata-mata untuk mendapat keredhaan Allah.

Terdapat beberapa tips yang kita boleh amalkan bertujuan mengurangkan tekanan hidup. Antaranya ialah :


1) Biasakan diri berada dalam keadaan berwuduk

Jiwa kita akan menjadi tenang jika kita membiasakan diri mengambil wuduk sebelum melakukan pekerjaan. Kerja yang susah akan menjadi senang dan mudah diselesaikan. Para pelajar misalnya, disarankan agar membiasakan diri mengambil wuduk sebelum mengulang kaji pelajaran agar apa yang dibaca akan mudah diingati.

2) Perbanyakkan membaca Al-Qur'an

Ganjaran yang besar akan diberikan Allah bagi sesiapa yang membaca Al-Quran walaupun satu ayat. Waktu yang sesuai bagi kita untuk membaca Al-Quran ialah selepas solat lima waktu dan waktu-waktu lain seperti ketika berehat dan sebelum tidur. Oleh itu, jadikanlah Al-Quran sebagai teman paling akrab pada sepanjang waktu.

3) Banyakkan Solat Sunat

Sebagai makhluk paling mulia di sisi Allah, kita disuruh membanyakkan amal ibadat kita sehari-hari. Antaranya, dengan mendirikan solat sunat. Solat sunat hajat, solat sunat taubat, solat sunat tasbih adalah antara pelbagai solat sunat yang terdapat dalam Islam. Kita bangun pada sepertiga malam dan mendirikan solat-solat sunat tersebut agar beroleh ketenangan dan kekuatan daripada Allah.

4) Selalu berdoa kepada Allah

Allah telah berpesan iaitu jangan menyembah selain daripada-Nya. Ini bererti kita disuruh berdoa hanya kepada Allah yang Maha Esa dan dilakukan secara berterusan. Waktu-waktu mustajab berdoa adalah pada malam Jumaat, tengah malam, pagi sebelum waktu Subuh, malam hari raya, ketika waktu azan dan iqamah. Insya-Allah, Allah akan memakbulkan doa setiap hamba-Nya yang benar-benar ikhlas. Namun, kita perlulah sedar bahawa sebarang rezeki tidak akan datang bergolek sekiranya tanpa usaha yang bersungguh-sungguh. Maka kita perlulah berusaha supaya mencapai sesuatu di samping berdoa hanya kepada Allah yang Esa.

5) Bersangka baik dengan Allah

Kita sebagai manusia biasanya tidak akan terlepas daripada berhadapan dengan ujian dalam hidup. Semuanya itu adalah ujian daripada Allah yang Berkuasa bertujuan menguji keimanan kita sebagai hamba Allah. Oleh itu, kita mestilah bersangka baik dengan Allah dan janganlah menyalahkan-Nya jika terjadi sesuatu ke atas diri kita. Kita juga mesti percaya bahawa tentu ada hikmah di sebalik kejadian itu.

6) Lakukan kegiatan luar seperti bersukan

Orang ramai selalu berkata bahawa badan yang cerdas akan membentuk otak yang cergas. Segala tekanan sewaktu bekerja akan dilupakan apabila kita melakukan aktiviti-aktiviti luar yang dapat menyihatkan tubuh badan seperti bersukan. Situasi akan menjadi lebih menggembirakan jika kita meluangkan masa membawa keluarga pergi beriadah. Ikatan kekeluargaan juga akan bertambah erat dan kukuh.

7) Amal diet dengan disiplin yang kuat

Pengambilan makanan yang berlebihan dan tidak seimbang juga merupakan salah satu faktor tekanan sewaktu bekerja. Oleh itu, cara untuk mengurangkan tekanan adalah mengamalkan diet dengan disiplin yang kuat. Diet yang tidak terkawal akan menyebabkan kegemukan dan menimbulkan penyakit kronik yang lain seperti lemah jantung, darah tinggi, kencing manis.

8) Menangis dengan sepuas hati

Tekanan yang dihadapi sekiranya melibatkan individu yang lain dapat diredakan melalui luahan hati kita dengan menuliskan rasa ketidakpuasan hati kita itu dalam sehelai kertas. Sikap cuba menyimpan perasaan tersebut dalam hati boleh menyebabkan diri merana. "Luaran lain hati lain" ada sesetengah individu apabila mereka mengalami sesuatu tekanan, mereka seolah-olah tidak menunjukkan permasalahan mereka itu. Sebagai contoh, bila dilihat bersama rakan-rakan tetapi dalam hatinya hanya Allah yang Maha mengurangkan tekanan yang dihadapi di tempat kerja.

9) Hargai kebolehan diri sendiri

Kita perlu mempunyai satu sikap yang dipanggil yakin diri. Apabila kita mempunyai keyakinan diri, maka kita tidak akan mempunyai masalah untuk melakukan sesuatu pekerjaan yang disuruh oleh pihak lain sewaktu bekerja. Kita yakin bahawa kita boleh melakukan kerja yang disuruh dengan mudah dan tiada sebarang masalah yang dihadapi. Apa yang penting ialah, kita mesti menghargai kebolehan diri sendiri dan memulakan hidup dengan lebih ceria.

10) Cintai diri sendiri

"Cintailah diri kamu sendiri sebelum kamu mencintai diri orang lain". Jelas daripada maksud sepotong hadis ini, kita dapat memahami bahawa kita perlu mencintai diri sendiri terlebih dahulu berbanding orang lain. Diri kita yang selama ini masih pada tahap lama dalam pekerjaan perlu dipertingkatkan dengan cara yang dinyatakan di atas. Kita perlu memulakan kehidupan kita dengan ceria dan penuh dengan senyuman. Kesimpulan Sebagai kesimpulannya, tekanan kerja bukanlah satu bebanan yang sukar untuk diatasi. Dengan usaha yang gigih dan kesabaran yang tinggi serta jalan penyelesaian yang jitu, bebanan yang kita alami pastinya akan dapat diselesaikan dengan jayanya

 

tahniah kepada korang yang berjaya menghabiskan pembacaan korang, hehehe…semoga apa yang korang baca ni, dapat korang amalkan…sebab bagi ambe, memang tip-tip ni membantu ambe la…jadi selamat beramal, hehehe…

p/s:kalu tak silap ambe, ni merupakan entri kedua terpanjang dalam blog nih, hehehe…

Friday, January 28, 2011

ROAD TO PAHANG

ASSALAMUALAIKUM… 

 

hehehe…sepertimana yang tertaip di tajuk entri tu, ambe akan ke PAHANG….

sebab ambe akan ditempatkan kat sana…sebagai seorang guru, hahaha…kawasannyer belom pasti lagi, kerana perlu menunggu surat…

penempatan1

jadi kepada semua kanak-kanak berumur 7 – 12 tahun, nantikan kedatangan cikgu ijat yek, heheheh ( isk, dah gian nak memarang merotan budak nih, hehehe )

setelah hampir 2 bulan ambe tersadai, kini tiba masa untuk ambe mencurahkan semua ilmu yang yang ada pada ambe ni kepada daun keladi murid-murid…semoga ambe mampu melahirkan murid-murid yang berakhlak mulia, berakademik baik, dan segala yang baik2…

cikgu

heheheh…cikgu ker atendan hospital nih?

 

p/s:kepada blogger pahang, kalu jumpa ambe tu tegur la ek…

p/s/s:saper2 tau lagu pahang, nak kena menghapal ni…dan la lidah dah keras dengan lagu terengganu, hehehe

p/s/s/s:masa entri ni diterbitkan, ambe akan berada dalam bas menuju ke Keyel, jadi sori sebab xleh nak BW, hehehe…

KEPUTUSAN PENEMPATAN PISMP

ASSALAMUALAIKUM… 

 

kelmarin (bagi orang ganu) atau semalam dah menyediakan kisah-kisah yang cukup mengembirakan ambe, dan arini diharap agar semakin lebih mengembirakan ambe…

insyaallah pada pukul 3 nanti, kepada semua guru pelatih PISMP akan dapat menyemak keputusan penempatan masing-masing di laman web Kementerian Pelajaran Malaysia…

dan akhirnya selepas hampir 2 bulan tersadai, akhirnya ambe akan menjadi seorang guru gak, hehehe…

apepom, ambe mengharapkan agar ambe akan menjadi seorang guru yang biasa tapi mampu memberikan kesan yang luar biasa kepada murid-murid ambe…seorang guru kat sekolah tempat ambe praktikum pernah berkongsi sesuatu dengan ambe, dah ambe nak berkongsi pula dengan kalian…

seorang guru yang baik akan sentiasa mendoakan agar anak muridnya LEBIH berjaya daripadanya,

dan seorang murid yang baik akan sentiasa menganggap gurunya itu LEBIH hebat daripadanya…

kepada semua cikgu-cikgu blogger, diharap dapat la berkongsi tip-tip nak mengajar nanti, heheheh…

dan kepada semua…KITA ADALAH GURU KEPADA DIRI SENDIRI…

 

ni adalah berita dari surat khabar berkenaan dengan penempatan PISMP ni,hehehe…

utusan

mstar

sumber:google

 

p/s:tak sabar weh nak chek nih, maner la ambe dicampakkan ek…

Thursday, January 27, 2011

I LOVE MY DAY…

ASSALAMUALAIKUM… 

 

perkara kedua yang ingin ambe lakukan selepas ambe memberikan salam ialah ambe ingin menyusun jari memohon kemaafan kerana tidak dapat menjalankan sesi berjalan blog dan membalas komen sejak dari 2 malam yang lepas…ini adalah kerana ambe berada di IPG KSM Besut, hahahaha…

 

baiklah, abaikan, agenda kita seterusnya…ambe nak menyatakan betapa ambe gembira hari ini kerana 3 perkara…perkara tersebut ialah:

perkara 1: ambe selamat sampai ke rumah setelah melauli perjalanan berangin petang tadi (balik dari besut la)

perkara 2: keputusan penempatan dah dikeluarkan, beberapa orang dari sahabat ambe dah dapat keputusan masing…namun begitu, ambe masih lagi belom dapat…mungkin esok dapat la tu ( ayat penyedap ati, hehehe )

perkara 3: ambe dah dapat koleksi terbaru ambe, iaitu Gundam RX 78 Real Grade, yang telah ambe tempah kira-kira 3 bulan lepas…kerana beberapa masalah teknikal, ambe hanya mendapatnya semalam…

3646501042_a76ff0a827_b

bukan yang ni ek,hehehe…

tapi yang nih,hehehe…

 

entri khas berkenaan gundam ini akan ambe terbitkan nanti, selepas gundam ni ambe siapkan, hehehe…(tak sabar nak pasang nih)

 

p/s:kat maner la nama ambe ek, takkan nak tepom sumer JPN kot…ader no tepom JPN tak?

Tuesday, January 25, 2011

25 Things About Pokjat

ASSALAMUALAIKUM… 

 

baiklah, ni entri tag dari Cik Mimie, jadi ambe akan menjawabnyer sebaik mungkin (ader soalan ker ek)…berkenaan dengan 25 perkara tentang ambe…mungkin takder orang nak tau pasal ambe, tapi ambe tetap nak bagitau, hahaha…

 

 

1.maksud nama ambe, iaitu izzat anwar = kemuliaan yang bercahaya

2.pokjat = gelaran yang ambe dapat masa kat maktab

3.no ic 49,sebab lahir kat sabah pada tahun 1987

4.suka warna hitam & ungu

5.suker kamen rider & power ranger (lantak la korang nak cakap ambe budak2 pom)

6.ader koleksi gundam

7.suker barang-barang bundle

8.ader motor LC135 (bini sekarang,hehehe)

9.suker dengan gajet2

10.suka baca manga dari tengok anime

11.nak panjat gunung kinabalu

12.suker pakai cincin

13.ada bela ikan laga

14.suker citer omputih

15.suker tengok lakonan Nicolas Cage, Antonio Banderas

16.tak suker citer antu

17.jenama kereta laptop pertama ambe = Hyundai

18.suker novel Ramlee Awang Murshid

19.pernah dapat anugerah tokoh pustakawan (ulat buku la kan)

20.ader 3 helai tali leher kartun (cam budak2 jek)

21.tak suker IPhone (kalu orang nak bagi ambik jek,hehehe)

22.tak pernah naik kereta api

23.tak pandai berenang

24.pernah hampir-hampir lemas

25.suker vampire, ninja dan star wars (kombinasi menarik tak?)

 

sekarang ambe nak tag:

saper2 yang rasa nak menceritakan sedikit sebanyak pasal diri dier

(25 jek,takyah lebih2)

 

p/s:hampir lemas tu btol2 yek,nasib baik la ader orang tolong,kalu tak,tak de la entri nih…

Monday, January 24, 2011

CINTA

ASSALAMUALAIKUM… 

 

Cinta itu datang dan pergi, Cinta itu suka dan benci, Cinta itu ketawa dan airmata,

Dan kerana itu cintaku tak pernah jemu, Dan kerana itu aku masih disini,

Menanti dan menunggu, Merintih dan merindu...

 

Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika kamu masih mahu mencuba.

Jangan sesekali menyerah jika kamu masih berasa sanggup.

Jangan sesekali mengatakan kamu tidak mencintainya lagi jika masih tidak dapat melupakannya.

 

Perasaan cinta itu dimulakan dari mata, sedangkan rasa suka dimulai dari telinga.

Jadi jika kamu mahu berhenti menyukai seseorang, cukup dengan menutup telinga.

Tetapi apabila kamu cuba menutup mata dari orang yang kamu cintai, cinta itu berubah menjadi titisan air mata dan terus tinggal dihatimu dalam jarak waktu yang lama.

 

Cinta datang kepada yang masih mempunyai harapan walaupun mereka telah dikecewakan.

Kepada mereka yang masih percaya, walaupun telah dikhianati.

Kepada mereka yang masih ingin mencintai, walaupun telah disakiti sebelumnya.

Dan kepada mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk membina semula keyakinan.

 

p/s:cinta itu adalah fitrah seorang manusia, dan pilihlah cintamu dengan bijaksana…

Sunday, January 23, 2011

SAMPAH OH SARAP…

ASSALAMUALAIKUM… 

 

hehehe… tajuk yang kelakar kan…pelik-pelik jek… tapi ambe bukan nak bercerita tentang tajuk yang kelakar nih…tapi nak bercerita tentang masalah sampah sarap…

saper ader baca Mingguan Malaysia hari nih? kalian baca tak tajuk utama hari ini, iaitu…

 

SAMPAH SELUAS PERLIS

 

hah, mesti kalian terkejut kan… apakah negeri Perlis dah terhapus kerana sampah? sudah semestinya bukan…tapi tu merupakan perangkaan…yang mana sampah yang dihasilkan oleh kira-kira 28 juta manusia, sekiranya dikumpulkan dalam tempoh 5 HARI boleh menutup seluruh negeri Perlis sekiranya diratakan…ambe ulang sekali lagi yek, 5 HARI, bukan 5 MINGGU atau 5 BULAN apatah lagi 5 TAHUN…

kalau dikumpul dalam masa setahun plak, sampah2 ni boleh memenuhi Pahang malahan separuh dari keluasan Semenanjung Malaysia…

ambe tabik la penduduk Malaysia nih, dah la pengeluar anak terbuang terkemuka, ni plak dah jadi pengeluar sampah terkemuka plak…

kalian agak-agak la kan…camner nak kurangkan elakkan daripada terjadinyer perkara camnih? bagi ambe, satu cara yang berkesan ialah dengan kitar semula dan guna semula…dua perkara yang berbeza yek murid-murid…

kitar semula nih bermaksud bahan itu akan diproses menjadi alat baru manakala guna semula ialah alat itu akan digunakan kembali, sepertimana fungsi asalnya…

bagi kitar semula nih, kalian semestinya tau bahan-bahan yang boleh dikitar semula seperti botol kaca, kertas, plastik dan sebagainya…bahan-bahan ini akan diproses semula menjadi bahan baru…

bagi guna semula pula, bahan-bahan seperti bekas plastik boleh digunakan semula untuk mengisi makanan selepas dibersihkan…manakala buku-buku latihan lama pula boleh dijilid kembali menjadi buku nota baru…

bagi pakaian-pakaian lama pula, jangan dibuang begitu sahaja, kalian boleh mendermakannya atau menjualnya sebagai barang terpakai @ bundle…pakaian ini masih ada nilainya tau…begitu juga dengan kasut…

bagi barangan elektronik, ambe merayu kepada kalian agar jangan membuangnya begitu sahaja, kerana barangan elektronik ini mempunyai bahan kimia yang merbahaya…jadi silalah buang mengikut cara yang betul…

dan kepada ibu bapa serta guru, ajarlah generasi baru ini untuk menjaga alam sekitar ini, kerana generasi mereka yang akan mendiami bumi ini kelak..

 

untuk statistik yang lebih mengejutkan, kalian tengok la kat SINI ek

kita tidak mewarisi alam sekitar dari generasi nenek moyang kita tetapi hanya meminjamnya daripada generasi yang akan datang ~ Mahatma Gandhi

 

p/s:ambe pom sokong guna semula nih, sebab ambe ni penggiler bundle,hehehe..

Saturday, January 22, 2011

FOLLOWER YANG KE 200

ASSALAMUALAIKUM… 

 

hehehe…arini merupakan hari yang menggembirakan ambe..sebab aper?

sebab pertama, follower dan mencapai 202 orang, hahaha…dan satu sebab lagi, tak perlulah ambe bagitau kat sini, takut nanti heboh plak satu dunia blog nih, hehehe…

mesti ader yang cakap “hek eleh, folower baru 200, nak hepi2 sangat”…dan apa yang akan ambe balas ialah, “biorlah orang nak cakap aper pom, tak rugi aper pom, hahaha”…

jadi teruskan dengan agenda utama kiter…follower bertuah itu ialah…

BLOG BERAPA LAJU GUA LARI TADI oleh IMRAM NYAMBEK

ni header beliau yang cukup unik…blogger ini baru jek berkecimpung dalam bidang blogging ni memandangkan entrinyer yang tak banyak…tapi entri yang diterbitkan cukup panas, heheheh…

jadi jangan kiter buang masa dengan celoteh panjang ini, marilah bersama-sama menjengah blogger baru ini, hehehe…

 

p/s:heheheh…capai pom 200, heheheh…biler plak nak capai 2000 nih, hahaha

Friday, January 21, 2011

BAHAYA MICROWAVE OVEN...

ASSALAMUALAIKUM…

baiklah, masa ambe sedang menghapuskan surat elektronik (emel) ambe,  ambe ada la terbuka satu emel nih, dah lama kawan ambe anto, dan sekarang ambe nak kongsikan dengan kalian…
namun begitu, ambe nak jelaskan awal-awal, yang entri ni merupakan entri yang paling panjang yang pernah ambe terbitkan. jadi kepada sesiapa yang rasa-rasa malas nak membaca, takyah baca la deh…
ambe dah sengaja kuarkan entri ni pada malam ni, sebab esok kiter semua cuti, jadi kalian akan ada masa untuk membaca…
ini sekadar perkongsian ambe kepada kalian, macam khidmat masyarakat gitu la…semoga kita sama-sama beroleh kebaikkan dari entri ini…

Thursday, January 20, 2011

THANKS FOR BEING MY FRIENDS

ASSALAMUALAIKUM… 

 

Sesekali jadilah kawan yang mendengar dari yang hanya
bercerita.
Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan kawan,
Kerana dia juga seorang manusia;
dia juga ada rasa takut,
ada rasa bimbang, sedih dan kecewa.
Dia juga ada kelemahan dan
Dia juga perlukan kawan sebagai kekuatan.

Jadilah kita kawannya itu.
Kita selalu melihat dia ketawa,
tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah
yang kita sangka.

Disebalik senyumannya itu,
mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan,
disebalik kesenangannya,
mungkin tersimpan seribu kekalutan,
kita tidak tahu..
tetapi jika kita cuba jadi sahabat seperti dia,
mungkin kita akan tahu.

"THANK'S FOR BEING MY FRIENDS"

khas untuk geng SKST, SMKIF, SMTT, KMPh, IPG KSM, IPG Malaysia, Blogger2, dan semua yang mengenali diri ini…

sumber:koleksi laptop

sumber gambar:google

p/s:tengah taip entri pasal ambe,tapi mental block,jadi post yang ni dulu la,hehehe…

Wednesday, January 19, 2011

CONTEST PIC hitam putih PALING COOL !

ASSALAMUALAIKUM… 

 

ni tag yang ambe dapat dari rakan ambe nih…Duang Lang…kalu korang nak join gak, klik jek banner kat bawah atau kat sidebar tepi ni yek…

1.okay macam biasa korang kena jadi follower BLOG ni (setel beb)

2.letakkan banner contest ni kat sidebar sepanjang contest berjalan & link kan ke blog ni (setel beb)

3.buat entry pasal contest ni dan berikan idea hadiah apa yang korang nak kalau korang menang rm100? ?*ayat yang simple je tau!*

contoh : kalau saya menang , saya nak shawl banyak-banyak ! (setel beb)

4.tag 5 kawan-kawan yang korang rasa mesti dia nak join ! (setel beb)

5.tarikh tutup penyertaan : 1 mac 2011 (lambat lagi lor)

 

gambar yang dipilih…

dan kalau saya menang, nak simpan untuk beli sebijik DSLR, hehehhe

dan tag untuk 5 orang, ambe pilih…

1.mimie gemok

2.cikgu laila

3.Dinda Dya

4.miss as

5.saper2 yang nak join

 

p/s:contest gambar itam putih ni macam gambar2 lama plak,hehehe

Tuesday, January 18, 2011

VIVA LA BARCA…

ASSALAMUALAIKUM…

baiklah…mula-mula sekali ambe nak tegaskan yang entri ni bukan pasal perodua VIVA yek, tapi pasal pasukan perebet ambe, iaitu peneraju utama La Liga, BARCELONA, hehehe…
mesti korang pelik kan, aper maksud Viva La Barca tu…maksudnya ialah Cheer The Barca atau Bersorak Untuk Barca… Barca tu nama manja bagi Barcelona la ek, hhehe…
tujuan utama ambe tulis entri ni sebab nak bagi tau nih, yang Barca ni baru jek menumbangkan Malaga sebanya 4 berbalas 1… dan kemenangan ini juga bermakna Barca telah mencatat rekod baru iaitu rekod tanpa kalah dalam 28 perlawanan, mengatasi rekod sebelum ini iaitu 27 perlawanan pada 1973-74…
juga tidak dilupakan, pertemuan El-Classico antara Barca dan Real Madrid yang amat membanggakan ambe, hehehe…apa keputusannya? tak perlu ambe warwar kan disini…
apapom, tahniah kepada Barca, semoga kejayaan akan terus mengiringi mu,hehehe…
barca1
keputusan terkini, boleh dilihat juga di SINI
kepada kipas susah mati (die hard fan) kelab lain, diharap jangan sentap plak yek…sekadar ingin berkongsi…
DSC_0049
p/s:to all azulgranas, let support our Barca….

Monday, January 17, 2011

KARNIVAL JOM MASUK U!

ASSALAMUALAIKUM…

 

Mula-mula sekali ambe nak mintak maaf kerana tidak mengemas kini blog semalam, kerana kekurangan kesihatan,hehehe…

kali ni ambe nak berkongsi tentang karnival jom masuk U anjuran Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia. ambe ada la pergi ke karnival ni pada hari sabtu yang lepas, dan ambe mendapati karnival ini sangat berguna dan bermaklumat kepada pelajar-pelajar yang ingin menyambung pengajian di peringkat yang lebih tinggi.

banyak aktiviti menarik yang dijalankan disana, seperti pameran pedidikan (sudah semestinya), Kuiz "Jom Masuk U” (soklan susah gak nih), cabutan bertuah (kurang bertuah ambe nih) dan bermacam aktiviti lagi…

karnival ini akan diadakan di 11 tempat dan tempat pertama bagi karnival ini ialah di Terengganu Trade Center(TTC), Terengganu,hehehe…seterusnya karnival ini akan berkunjung pula ke Melaka International Trade Center (MITC) pada 22 & 23 Jan 2011, jadi kepada pelajar di Melaka dan Negori Sembilan, dijemput datang untuk mendapatkan maklumat dan macam-macam la…hehehe…

ni ambe nak tunjuk la sikit keadaan semasa karnival tersebut…

DSC01070  DSC01072 DSC01073 DSC01074   DSC01077 DSC01078 DSC01079 DSC01080 DSC01081 DSC01082 DSC01083 DSC01084 DSC01085 DSC01086  DSC01088 DSC01089 DSC01090 DSC01091 DSC01092 DSC01093  DSC01095 DSC01096 DSC01097   DSC01100 DSC01101 DSC01102 DSC01103 DSC01104 DSC01105 DSC01106 DSC01107 DSC01108

seramai lebih kurang 20 ribu pengunjung mengunjungi karnival di terengganu itu, dan ambe rasa karnival ini memang bermanfaat…luper plak, ambe pergi ni sebab adik ambe dah abis SPM yek,bukan ambe nak masuk U smula,hehehe…

untuk maklumat lanjut, klik SINI yek…

 

p/s:suker dengar encik2 kat dalam tu mempromosikan U masing2,hehehe..

p/s/s:untuk cikgu2 pismp, ambe tanya la kat booth BPG, dier cakap dah tak lama lagi nak posting,hahaha…

p/s/s/s:ini sekadar entri bercerita yek,bukan entri iklan, ambe tak dapat apa2 upah pom,hehehe…

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

my felling today...

mAke nO seNSe , bUT LeT mAkE cHaNGe...