Thursday, February 3, 2011

ANGER MANAGEMENT

ASSALAMUALAIKUM… 

 

baiklah, ambe ngaku, memang malam ni ambe tak der idea nak tulis pasal aper, jadi alternatifnyer ambe pom godek2 la isi perut laptop nih mencari sebarang aper yang boleh dikongsi…

dan telah ditakdirkan ambe ketemu la dengan satu tugasan yang ambe wat 5 taun yang lepas…satu tugasan yang berkaitan dengan ambe gak la…

dulu-dulu ambe ni adalah seorang yang panah panas baran, dah ramai yang menegur dan akhirnya ambe pom cuba la berubah…tapi ambe ni tak berapa reti nak berubah, dan secara kebetulan, pada masa tu pensyarah ambe menyuruh kitorang ni membuat satu esei yang kitorang suka…

dan ambe pom ambik keputusan untuk buat tajuk pengurusan kemarahan atau anger management nih…dan kali ni ambe nak kongsi dengan korang plak…esei ni panjang sangat, jadi ambe akan ringkaskan la ek..untuk mengelakkan korang bosan plak membaca, hehehe…

 

pengurusan kemarahan ini bertujuan untuk mengawal perasaan marah itu sendiri, dan bukannya mengelak, mengubah atau membuang perasaan marah, tetapi mengawalnya mengikut situasi…

 

strategi untuk mengawal kemarahan

BERTENANG ~ langkah mudah untuk bertenang..

1.menarik nafas dalam-dalam

2.menyebut perkataan “bertenang” secara berulang-ulang, kalau boleh serentak dengan pernafasan…adalah lebih sesuai jika berzikir

3.membayangkan sesuatu yang tenang dalam fikiran, seperti air terjun yang damai atau suasana kampung yang harmoni

 

GUNAKAN JENAKA ~ apabila dilanda perasaan marah, jangan melepaskannya sesuka hati…jadikannya sebagai satu lawak. bayangkan rupa anda ketika marah, betapa buruknya rupa anda apabila marah, betapa berkerut rupa anda seperti nenek tua apabila marah, dah apabila anda menyedari yang rupa anda itu adalah tidak sesuai, maka anda akan berhenti marah…dinasihatkan agar tidak mengunakan jenaka yang sarkastik, kerana tak elok sangat la…

 

KOMUNIKASI YANG LEBIH SESUAI ~ orang yang marah biasanya akan menghamburkan segala apa yang dimarahinya secara membabi buta…cuba untuk berkomunikasi dengan lebih baik, gunakan nada suara yang lebih sesuai…

 

MENGUBAH PERSEKITARAN ~ apabila kita rasa hendak marah, cuba untuk mengubah persekitaran kita, seperti apabila kita berada dalam bilik, cuba untuk keluar bilik dan berada di kawasan lain…ataupun apabila kita sedang berdiri, kita mengubahnya dengan duduk….ataupun sekiranya kita sedang memegang sesuatu, kita letakkan benda yang dipegang itu dahulu…

 

kesimpulannya, kita tidak seharusnya membuang perasaan marah dari dalam diri, kerana perasaan marah itu adalah perlu, namun kita perlu mengawalnya sebelum perasaan marah itu mengawal kita. mengawal kemarahan akan membantu kita dan orang di sekeliling kita…dan ingatlah, marah itu datangnya dari api dan syaitan itu diperbuat dari api…jadi berhati-hati lah…..

 

ambe arap bermanfaat la entri kali ni, sebab memang tip2 ni membantu ambe, dan sekarang ambe pom dah kureng sikit panas baran nih…

dont fall into the dark side, like anakin(watak peberet nih)…

p/s:biasa guna tip ke dua,biler rasa nak marah jek,wat lawak,kompom ilang marah,hehehe…

p/s/s:artikel sebenar dalam BI, ni ambe terjemahkan balik,kalu saper2 nak salinan asal, boleh la mintak,hehehe…

35 comments:

Suraya said...

berkongsi~bagus cekgu...
macam kongsi nasi minyok gop ar..hahha

nUmara... said...

anok ke berape? hehe.. :p
org kate, jiwe mude, tengoh panas...
bile doh matang, kite akn sedor sendiri.. sampai tahap ni, tahniah bile da dpt control/manage the anger... kdg2, kalo da jenis panas baran, mak pak pon jadi mangse, ingat, derhaka namenye.. :p
apepon, ingatlah ALLAH sokmo.. :)

alinac lover said...

bgus ah ada tip gni
sesuai utk yong
hehehe

Azham Vosovic said...

Saya pun cepat marah gak... skrg ni masih dlm proses nak belajar kawal kemarahan.... hehehe...

IMANSHAH said...

salam

masa mula2 keje dulu memang cikgu panas baran, tapi bila usia dan masuk 30 ni alhamdulillah lebih cool

Mat Ganu said...

tQ bro...camne lak nk ilangkan sifat kalut?? hehehe

Elhidayah Elias said...

thanks for the tips..sy ni pun agak panas baran..biasa la anak ke3 kan..slalu kalo sy marah, sy akan diam..org tnya pun tetap diam.kalo bersuara kompom org tu kena sembur..hehe

CECOMEL said...

Betul3x. :)

Mimie said...

mung maseh panah barang lagi ker?hehe

The Crow Empire said...

betul tu bro. Dalam keadaan marah, sy setuju tentang mengubah persekitaran atau posisi badan. Ni jgk salah satu cara yg diturun oleh rasulullah saw. ia lebih berkesan.

(^___^)

princess laila said...

yeke? tak nampak cam pemarah jek? huhu~ tp bagoslah bulih kawal :)

senior,entry korea panas2..haha

iekasub said...

nak share jugak! :D dalam buku apa ntah ada cakap, org yg pemarah ni mukanya lebih hodoh daripada binatang yang huduh. So kalau ada antara geng2 kami ni yang naik angin, kami semua buat bunyi pig ramai2! macam buruk perangai, tapi memang berkesan, org tu tak jadi nak marah sebab gelak.huhu :D

IMANSHAH said...

pesanan untukmu

http://www.abgshah.com/2011/02/pesanan-buat-tiga-jejaka.html

nazirulhazwan~ said...

den paling susah nak marah, tp klu sekali marah, mmg meletop cm gunung berapi la.hahaha

|| A r a W a n i || said...

cis..
pokcik nih pemarah yo..

nah beskot. jangan marah taw..

GaDiS OGi' JoRo' said...

hurm betol tu. mmg kena kawal rse marah. dugaan dugaan bile da jd cegu nnti.. huu.

ijatnuar87 said...

suraya:hahaha..camner berkongsi nasi minyak tu ek?

ijatnuar87 said...

numara:anak pertama,hehehe...yup,panas baran ni pom dengan orang lain jek,dgn mak bapak ok lagi,heheheh

ijatnuar87 said...

alinac:hah,yong panas baran gak ek,hehehe

ijatnuar87 said...

azham:heheheh..bagus2...cuba tip2 nih,hehehe

ijatnuar87 said...

imanshah:wasalam,hehehe...btol tu cikgu,ambe pom masih lagi ader marah2,tp dengan budak degil la,hehehe

ijatnuar87 said...

matganu:aik,cam nak kenakan ambe jek ni,heheh...takper,ambe cari pasnih,hehehe

ijatnuar87 said...

elhidayah:hehehe..bahaya tu,tu panas baran jenis gunung berapi pendam,hehehe

ijatnuar87 said...

cecomel:eheheh...btol dah tu kan

ijatnuar87 said...

mimie:hehehe...sekarang dah ok dah...boleh kawal

ijatnuar87 said...

thecrow:yup.tau xper...memang teramat berkesan,luper nak masukkan satu lagi,ambik air sembahyang...

ijatnuar87 said...

laila:hehehe...nampak cool jek kan...padahal hot...beyeh2,mmg menunggu

ijatnuar87 said...

iekasub:hehehe...info baru nih..mekacih2..isk,jgn la guna bunyi tu,cam teruk sangat jek,hehehe

ijatnuar87 said...

imanshah:hehehe...mekacih cikgu

ijatnuar87 said...

nazirulhazwah:isk,camtu la paling bahaya tau...sebab kite nampak cam ok,tapi tetiba jek boleh tak ok...

ijatnuar87 said...

arawani:heheheh...kenapa plak kena ader beskot ek...

ijatnuar87 said...

gadisogijoro:yup.memang dugaan,tapi kena marah gak,kalu tak budak naik kepala...

|| A r a W a n i || said...

ijat:
Saja nak bagi. amik lah..

ijam ismail said...

XRETI NK MARAH2 NI..TP...OWG CEPAT TERASA BILA AQ BERKATA2..HUHU

ijatnuar87 said...

ijam:hehehe...kena pndai berkata2 la gitu,hehehe...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

my felling today...

mAke nO seNSe , bUT LeT mAkE cHaNGe...