Friday, February 4, 2011

PESANAN SEORANG CIKGU KEPADA SEORANG CIKGU

ASSALAMUALAIKUM… 

 

semalam (malam sebelum malam ini), ambe rasa terharu sangat…kenapa? sebab ambe dapat satu amanat atau pesanan dari seorang guru veteren yang sudah lama berkecimpung dalam bidang perguruan nih…

saper cikgu tu? cikgu tu merupakan Cikgu Imanshah…dengan blognya yang bertajuk HOK SENGOTI, dan taglinenya yang berbunyi INILAH SEKOLAH KEHIDUPAN…dan blog ni merupakan salah satu dari puluhan blog yang ambe wajib baca, hehehe…

pesanan beliau ialah…

jengjengjeng…hehehe

 

1.Berbaik-baik dengan guru-guru senior. (wajib)

2.Hormati mereka.

3.Jangan menolak kerja. Jangan banyak berdalih.

4.Jangan panas baran dengan murid-murid seperti cepat angkat tangan.

5.Jangan selalu membngkang arahan ketua.

6.Duit gaji gunakn perkara-perkara berfaedah. Jangan boros.

7.Hantar duit gaji kepada ibu bapa. Itu menambahkan keberkatan.

8.Anggaplah tugas mendidik ni satu amanah.

9.Buat kerja sendiri, jaga core bisness kita. Jangan campur hal orang (tapi jangan pulak tak bercmpur)

10.Istiqamah dalam kerjaya.

 

walaupom kiter nampak cam lekeh jek kan, tapi tip2 ni bukan mudah nak dapat…hanya melalui pengalaman jek kiter boleh tau pasal nih…

semoga ambe dapat melaksanakan pesanan yang diberi, terutama pesanan no 4 tu, hehehe…

sebab susah sikit nak ubah panas baran dengan murid-murid, panas baran dengan orang lain boleh jek kawal, hehehe….

dan sedikit kata-kata semangat untuk semua guru diluar sana…

orang kata gelaran cikgu ni akan disebut-sebut sampai bila-bila, tapi bagi ambe bukan gelaran yang ambe kejarkan, tapi keberkatan menjadi seorang guru yang ambe idamkan…

hahaha…ensem punya guru…

p/s:seorang guru harus berubah mengikut muridnya, bukan murid yang harus berubah mengikut guru…

19 comments:

IMANSHAH said...

amboi veteren mujur dipadam..haha

WELCOME TO THE FIELD!!!

♥..cik_mas..♥ said...

thanks ijat tentang nasihat ni.. bagus n berguna.. nampak simple tapi mudah ingt dalam kepala.. :)

semoga ko jadi cikgu yg terbaik dr kalanagan yg terbaik.. aku tahu komampu..kuatkan semangat d tempat org ye :)

Qa said...

satu lagi..guru kene ceria je..kalau ade masalah pun senyum je...

ijam ismail said...

btol ckp QA...heeeee
=D

Azham Vosovic said...

Wah, ansihat dan amanat yang berguna. tak sabar nak berkhidmat, tapi kena tunggu 4 tahun lagi la... hahah

dya adriza said...

pergh!! pgg amanah tu.. insyaAllah jd guru cemerlang 1 hari nt =)

bestnya da keja.. bila start?

dyg said...

boleh lah kami2 yg bakal ni mengaplikasikan nasihat ni ye...
aplikasi..hehehe...

h A n Y S said...

yup,jangan panas baran sgt dgn murid2,dikhuatiri mereka membenci..n jadikan mereka kawan..pasti mereka ingati..
;)

Afzainizam said...

۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
Saya menyeru kepada semua sahabat untuk sama-sama kita berdoa bagi keselamatan dan kesejahteraan para pelajar dan rakyat Malaysia di Mesir.Semoga Allah swt melindungi mereka semua dari segala malapetaka dan bahaya
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞

The Crow Empire said...

Pesanan cikgu Imanshah tu jgk blh di praktikkan dalam ape2 bidang kan?

Jangan cepat angkat tangan ok cikgu Ijat. Angkat kaki laju2 xpe. keh2.. Abih la budak2 tu. Baru tau cikgu Ijat sape. hahaha.. Lari murid2~ keh2..


(^____^)

Mimie said...

alor.cikgu ijat ni.kuat menor baran nyer.dr entry yg ritu mung asek ckp sal barang~haha.barang=baran.
Selamat mengajar cikgu!saya yakin la mung ni boleh jadi cikgu contoh!cikgu contoh buat belog.ajar anak-anak murid buat belog taw.

diana said...

oh..cikgu ijat ni panas baran ke??
akak tengok macam tak je..
kan?/

░♥si lampu neon♥░ said...

tanx ijat..aku pon da bersemangat da ni = )


Jeng3x…
# Bottle Of Hopes @ Wishing Bottle (Botol Rahsia…) #

princess laila said...

humm. btol lah psanan2 tuh.
tok syarat k-4 tuh. xper. i'Allah bleh :) kalo na marh tuh, engat Allah......engatlah org2 y tsayang..ngee~ (ttba).

caiyok2 senior!

OrenLimau said...

woha!betul apa yang cikgu tuh pesan..insyaAllah akan ingat. :)

Afzainizam said...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
selamat hari kekasih wahai kekasih Allah, Nabi Muhammad S.A.W...
۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
Salam Sebuah persahabatan....
Terima kasih
kembara ziarah maya”
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"Sesungguhnya Allah dan para Malaikat sentiasa bersalawat keatas Nabi" Ya Allah! Limpahkanlah selawat serta salam kepada Nabi, ahli keluarga baginda dan para sahabat.

Allah berfirman,' Kami tidak menurunkan kamu melainkan sebagai rahmat kepada seluruh manusia.' (Al-Anbiya':107)

۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞


Bahawasanya kami
Guru-guru negara Malaysia
Dengan ini berikrar
Mendukung terus cita-cita kami
Terhadap tugas kami
Dan menyatakan keyakinan kami
Pada cita-cita murni pekerjaan kami
Kami akan berbakti
Kepada masyarakat
Dan negara kami
Kami sentiasa menjunjung
Perlembagaan Negara
Kami mengamalkan
Prinsip-Prinsip Rukun Negara

ijatnuar87 said...

imanshah:heheheh...blom veteren lagi kan...mekacih skali lagi cikgu,heheh..

cikmas:hehehe...mekacih byk2...

qa & ijam:hehehe...btol tu...bak kate org ganu,senyum sokmo...

azham:sabor2..xkn lari kemana gunung dikejar...xlma dah tu,hehehe

dya:hehehe...mekacih...

dyg:hehehe..blh aja..sila2 kan...

hanys:hehehhe...btol tu...berkawan dgn budak...like that,hehehe..

afzainizam:insyaallah...

thecrow:hahaha..angkat kaki,alamatnyer terbang la bdk2 tu...

mimie:hehehe...leni kurang baran dah,hehehe

diana:sikit2 jek kak,hehehe...

neon:hehehe...beyeh2...sama2 kiter bersemangat,hehehe..

laila:hehehhe...btol tu...insyaallah akan dijaga panas baran inih,hehehe

orenlimau:hehehhe...bukan stakat ingt,kena guna gak tau...

iezah said...

Sir ijat mang guru yg tebaekkkk....:-)

ijatnuar87 said...

ahaks...cam perli jek tecer rahizah...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

my felling today...

mAke nO seNSe , bUT LeT mAkE cHaNGe...