Tuesday, September 11, 2012

BEKAS

ASSALAMUALAIKUM…

 

isk, dah segala macam lalang sawang ader kat dalam blog ni da… dah berjaman kurun ambe tak update entri, hehehe… biasa la, sibuk sikit… lagipom kan sekarang cikgu-cikgu tak dibolehkan menghapdet blog, sebab cikgu2 kena ngajor jek kejenyer, hehehe… (kepada yang berkenaan, jangan terasa deh)…tanpa membuang masa, biar la ambe teruskn dengan apa yang ambe nak kongsikan kali nih…

 

ambe nak cakap pasal BEKAS deh…bukan BEKAS air, bukan BEKAS makanan dan bukan sama sekali BEKAS tupperware… tapi berkenaan BEKAS MURID dan BEKAS GURU…

bagi ambe, tak wujud istilah BEKAS MURID dan BEKAS GURU… sebab bagi ambe, hubungan GURU dan MURID tu sentiasa berkekalan… walaupom dah abis skolah, tetap seorang GURU tu sebagai seorang GURU, bukan BEKAS GURU… dan MURID sebagai seorang MURID, bukan BEKAS MURID…

begitulah jugak bila seseorang tu memberikan kita apa2 ilmu la, secara otomatis dia akan menjadi guru kita, dan kita wajib menghormati orang itu…

apatah lagi apabila guru kita tu dah meninggal dunia, jangan la pulak cakap yang si mati tu BEKAS CIKGU kita, tapi cakap la yang si mati tu merupakan CIKGU kita…

korang paham? perkataan BEKAS tu teramat tidak sesuai kan… jadi sama-sama la kita ubah persepsi pemikiran kita, ubah la istilah BEKAS GURU kepada GURU dan BEKAS MURID kepada MURID…

hormatilah orang yang memberi korang ilmu, kerana dia adalah seorang GURU…

 

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

“Ada tiga golongan yang tidak boleh dipandang ringan hak mereka, sesiapa yang meremehkannya adalah munafik; Orang tua yang berpengalaman, guru-guru dan pemimpin yang adil.”
(Riwayat At-Thabrani)

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

“Belajarlah ilmu, belajarlah ilmu untuk ilmu dan tunduk patuhlah kepada orang yang kamu belajar ilmu dari mereka.”

(Riwayat At-Thabrani)

“Hak GURU lebih agung daripada hak ibubapa, sebab orang tua (ibubapa) penyebab adanya kita sekarang dan kehidupan yang fana, sementara GURU penyebab hidup yang KEKAL. Kalaulah tidak ada GURU, nescaya apa yang dihasilkan dan diarahkan oleh orang tua (ibubapa) akan celaka selamanya.”
(imam al-ghazali)

IMG_5794 GURU dan MURID

 

p/s: ambe sayang cikgu-cikgu ambe…

p/s/s:arini dah stat UPSR, sama-sama la kita doakan kejayaan generasi muda kita…

Thursday, June 7, 2012

ALIH BAHASA ATAU SARI KATA…

ASSALAMUALAIKUM…

hah…mesti korang pelik dengan tajuk post kali ni kan… apa yang korang paham dengan alih suara dan sari kata nih? ok, meh sir ijat terangkan, hehehe…
dua-dua perkara ini biasanya terjadi dalam cerita atau filem la, di layar kaca atau layar perak… Alih bahasa ini merupakan keadaan dimana suara pelakon tu akan digantikan dengan suara orang lain, dan akhirnya cerita itu akan berubah bahasanya…contohnya cerita jepun, alih bahasa kepada bahasa melayu…
sari kata ni plak ayat yang biasa ader tertulis kat bawah cerita tu, yang akan memberikan makna bagi apa yang diucapkan oleh pelakon tu…
apa yang ambe nak bagi tau nih, bukan pasal maksud alih bahasa dan sari kata nih, tapi nak berkongsi pendapat dengan korang semua pasal mana yang lebih baik? gunakan alih bahasa atau sari kata?
bagi ambe la kan, ambe lagi suka dengan sari kata, sebab dalam masa yang sama, kita akan dapat belajar bahasa cerita itu. sebagai contoh, kalau kita tengok cerita inggeris, dengan membaca sari kata kat bawah tu, secara tidak langsung kita akan dapat belajar bahasa yang diucapkan oleh pelakon itu… mungkin ada yang kata, susah nak belajar la… tapi pada ambe, hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih….
bagi alih bahasa plak, bagi ambe tak banyak kebaikan... biasanya cerita alih bahasa ni agak bosan, sebab suara n gerakan mulut tak sama, menyebabkan kadang-kadang nampak kelakar…
tapi tu semua pandangan ambe, mungkin orang lain berpandangan lain… cer pikir, cer pikir, hehehe…
comel
some smile in my life…
p/s: cuti sekolah dah nak bis, huhuhu…

Saturday, May 19, 2012

TEETH BAND (LUKA SERIBU RINDU)

ASSALAMUALAIKUM…

ahaks… lama plak tak menjenguk blog nih… dah penuh bersawang jadinya… tapi tidak mengapa, kerana citer kali ni memang besh… ni sambungan dari post yang INI… kalu korang tak ingat, sila la tekan yek…

baru-baru ini, pada 16 Mei yang lepas, telah diadakan satu konsert persembahan dari Bintang Utube yang bertempat di Dewan Finas Shah Alam Sekolah Merchong Jaya… dan ini adalah persembahan dari adik Teeth Band yang telah dirakamkan oleh seorang penonton disana, hehehe… sama-sama kita saksikan yek….

 

 

ahaks…camner?mintak maaf la yek, kualiti video n audio kurang memuaskan…tapi apa pun, selamat berhibur dengan persembahan ini… nantikan persembahan yang seterusnya pula yek, hehehe… n selamat hari guru…

 

p/s: better late than never…

Wednesday, April 4, 2012

TEETH BAND…

ASSALAMUALAIKUM…

korang ingat tak lagi kat budak nih…

dan yang nih…

budak ni sebenarnyer budak skolah ambe, budak kelas ambe, dan memang ambe ajar dier nih… dan ni ader video terbaru dari dier… jom layan…

 

teeth band

 

semoga korang enjoy… recording lagu nih blom abis lagi… tunggu la ambe abiskan recording lagu budak nih yek… untuk makluman, budak ni nama fahmi, hehehe…

 

dan kepada kakak ambe, kak Lydia Mirza, selamat pulang ke Malaysia, semoga kak akan terus berblogging… dan semoga terhibur dengan gelagat budak nih, hehehe…

 

p/s: akhirnya dapat gak suruh budak ni nyanyi…satu permulaan kepada kelahiran bintang nih…

Friday, March 16, 2012

TEMAN SEJATI

ASSALAMUALAIKUM… 

 

Selama ini,

ku mencari-cari,

teman yang sejati,

buat menemani,

perjuangan suci………

 

pasti korang semua tau sambung lagu nih kan… yup, ni memang lagu nasyid Teman Sejati…lagu ni sangat popular pada tahun 1998, dan ambe rasa masih lagi popular sehingga zaman sekarang…

bait2 lirik yang ada dalam lagu nih cukup meninggalkan kesan kepada diri ambe sendiri, sebab tanpa ambe sedari, kehidupan ambe pom memang mencerminkan lirik nih…

tanpa diri teman, ambe rasa mungkin ambe tak kan berdiri dimana ambe berdiri sekarang…alhamdulillah, dengan berkat doa ibu bapa dan ahli keluarga, dan dengan pertolongan teman2 ambe, sekarang ambe dah berjaya menjadi seorang guru…

dah sekarang nih, menjadi tanggungjawab ambe plak untuk menyebarkan keberkatan berteman ni kepada anak murid ambe… semoga mereka akan turut sama dapat merasai kemanisan dan keseronokan berteman ini…

dan kepada semua pembaca, hargai la teman yang ada disisi menemani dikala gembira dan sedih, kerana itulah teman sejati, yang tidak dapat ditukar dengan wang ringgit…

sesungguhnya ambe sangat merindui teman2 ambe…semoga meraka semua berada dalam keadaan yang sihat sejahtera hendaknya…

kepada sesiapa yang nak dengar lagu nih, boleh klik kat SINI deh…

IMG_2054(3)

teman=sahabat=kawan=saing=rodong=gu=zamili=friend

 

p/s:mood kerinduan kepada sesuatu, seseorang, suatu masa dahulu…

Wednesday, March 14, 2012

AKU MEMANG TAK PUAS HATI…

ASSALAMUALAIKUM… 

 

GAJI GURU NAIK 2012... Ada yang pertikai...
Respon Orang yang TAK PUAS HATI :
1. Kerja cikgu ni senang jer.
2. Kerja sikit. Cuti banyak.
HANYA ORANG YG TAK TAHU MENILAI
PROFESSION PERGURUAN SHJ YG
BERKATA DEMIKIAN. KEJA CIKGU NI
BUKANNYA MUDAH SEPERTI YANG DI
GEMBAR GEMBURKAN!!

 
-> Time pertandingan bola.. cikgu jd REFEREE.. buat garisan padang... buat persiapan padang... buat kertas kerja... jadi PBSM tengah padang... bila murid kalah, cikgu x pandai ajar.... kalau menang.. budak tu pandai main...

Time budak nak bertanding apa2 acara... cikgu jd JURULATIH, kalau KALAH, cikgu kene kritik... cikgu x pandai ajar...

Time aktiviti KH.. cikgu jd PETANI.. Cikgu jadi PENUKANG.. Cikgu jadi Wayar-men.. budak
tersalah ketuk... Cikgu kene marah... cikgu x pandai jaga...

Time kutip yuran.. cikgu jd AKAUNTAN.. kalau tak cukup... cikgu dulukan duit.. bila
cikgu minta dari parent... Mak bapa cakap, cikgu ni asyik minta duit....

Time RMT (Rancangan Makanan Tambahan utk murid).. cikgu jd PELAYAN.. kalau murid
tak dapat RMT.... kata cikgu pilih kasih tak bagi murid tu makan....

Time budak sakit.. cikgu jd DOKTOR.. bila da tolong, kata cikgu punca anak murid sakit...

Time ceramah.. cikgu jd MOTIVATOR.. cikgu kawal budak, cikgu buat aktiviti, cikgu kena
jaga makan minum murid... bukan sorg murid jer...

Time hias kelas.. cikgu jd PELUKIS SENI.. cikgu cat kelas... suruh murid? habis kene
baju murid... esok dapat teguran dari parent... ape cikgu ajar ni???

Time persembahan hari guru.. cikgu jd KOMPOSER.. kalau sumbang, kata cikgu tak pandai buat persembahan...

Time baiki kerusi rosak.. cikgu jd TUKANG KAYU.. yang rosakkan kerusi anak siapa??

Time budak muntah/berak dlm kelas.. cikgu jd TUKANG CUCI.. bagi tau ibu bapa.. jawapan.. anak saya mmg macam tu....

Time budak mencuri.. cikgu jd DETEKTIF.. nak hukum budak.. esok dapat saman dari
parent.. bila bagi tau parent... parent cakap tak per... budak2...

Time budak wat persembahan... cikgu jd PHOTOGRAPHER... yg ajar budak persembahan.. cikgu juga... kalau terbaik... kata budak berbakat... kalau tak elok.. kata cikgu x reti ajar... cikgu lagi...

Time perkhemahan.. cikgu jd TENTERA.. cikgu jadi pak guard siang dan malam... untuk pastikan anak murid sedap tidur... cikgu mata cengkung.. orang cakap.. mmg kerja cikgu...

Time hari kantin.. cikgu jadi PENIAGA PASAR MALAM... bila naik kan harga sikit.. kata
cikgu nak kaut untung atas angin.. tp sebenarnya nak kumpul dana sekolah...

Time hari Guru... cikgu jd PENYANYI.. Sambut hari guru sendiri... jadi badut depan murid... murid hanya gelak pada hari guru.... sapa sambut sapa nih sebenarnya??

Time gotong royong sekolah... cikgu jd TUKANG KEBUN... nak pastikan sekolah dalam keadaan baik agar murid - murid selesa... tapi bila murid kene gigit nyamuk sikit.. orang datang cakap cikgu tak jaga kebersihan...

Time masuk waktu solat.. cikgu jd TOK IMAM.. bila anak tak solat.. tanya murid.. kenapa tak sembahyang... parent sendiri tak sembahyang...tapi bila tanya orang, org
cakap, cikgu tak ajar di sekolah...

Time parent amek lambat... cikgu jd BABY SITTER... bila tinggal, org salahkan cikgu tak
bertanggungjawab.. tapi bila tunggu, dan tanya kenapa lambat... banyak urusan di
pejabat....

Time budak bergaduh.. cikgu jd HAKIM MAHKAMAH.. bila hukum sikit... esok dapat surat saman dari parent... sbb jentik anak dia...

Time budak sakit kecemasan.. cikgu jd PEMANDU AMBULANS.. kereta siapa??
kereta cikgu... minyak duit siapa?? duit cikgu....

Time merentas desa.. cikgu jd POLIS TRAFIK.. berpanas semata - mata nak bagi
murid merasa aktiviti...

Time budak sedih.. cikgu jd PELAWAK.. cikgu jadi badut... bila salah sikit... esok masuk
muka hadapan berita... kata cikgu tak pandai jaga murid... tak nampak cikgu yang
jadi pelawak tadi...

Baru 24 kerja jer.. NAK senaraikan lagi ke???? bukan baca pown... apa kerja korang???? cuba bagi tau skit??? Selain jaga anak???

* fahamkan pekerjaan sebagai guru ni?
dialah segala-galanya !!
I Love My Teacher :) Saya tetap sayang cikgu
saya.... siapa kamu kalau bukan jasa cikgu
kamu dan keredhaan ilahi..

guru

kejayaan guru ialah apabila muridnya berjaya…

p/s: bukan nak mengungkit, tapi sedar la yek, kita berjaya pom sebab tunjuk ajar guru kita…kalu korang marah gaji guru naik, sebenarnya korang marah kat guru korang sendiri tu…

Tuesday, March 13, 2012

photo of the day 2…

ASSALAMUALAIKUM… 

 

ahaks…ader lagi entri dari ambe ek… mesti korang ingat ambe dah gulung tikar kan, hehehe… arini ambe nak kongsi satu lagi gambar yang ambe ambik… ni antara gambar yang paling ambe suker…

 

comel

ni gambar anak murid ambe… memang geng nakal nih, hehehe… tapi walaupom nakal, tetap ambe sayang diorang nih…

anak-anak umpama kain putih, ibu bapalah yang bertanggungjawab mencorakkannya… semoga 5 sahabat ni akan berjaya di dunia dah akhirat…

 

p/s: teringat plak kat arwah adik Nurul Nadhirah Abdullah atau Dirang… semoga setan bertopengkan manusia tu dapat balasan setimpal bagi perbuatannya tu…balasan dunia dah akhirat… Al-Fatihah…

Monday, March 12, 2012

photo of the day 1…

ASSALAMUALAIKUM…

 

sajer jek nak kongsi gambar hasilan ambe ambik, hehehe…harap2 akan jadi satu ketetapan la, hehehe…

 

LenSutera1

ni gambar anak ustaz kat skolah ambe, nama panggilan dier Atan, hehehe…

 

p/s:komen2 la deh, kalu ader yg nk komen, heheheh

Sunday, March 11, 2012

PESALAH YANG CERDIK

ASSALAMUALAIKUM…

Tiga lelaki, seorang ahli falsafah.. seorang pakar matematik dan seorang pelawak ditangkap atas kesalahan mengendap itik buat projek…

Lalu hakim berkata..
“kamu boleh menanyakan satu soalan kepada ku.. kalau aku dapat menjawab.. kamu akan ditahan di penjara.. tapi kalau aku tidak dapat menjawab… kamu akan dibebaskan..
Ahli Falsafah mula berkata..
“Saya mahukan Yang Arif membawa sebuah buku falsafah yang lengkap dari Socrates.. Jika Yang Arif berjaya membawanya.. saya rela dihukum…”.
Lalu Hakim mengarahkan pekerjanya pergi mencari buku yang diperkatakan.. lalu buku itu di berikan kepada ahli falsafah untuk di sahkan…
“Ya benar sekali ini lah bukunya yang Arif…”
Lalu Ahli Falsafah dipenjarakan…

Kemudian giliran pakar matematik mengajukan pertanyaan…
“Cuba jawab 1253*254-45557+(5454*25451) dalam masa 5 saat..”.
Sambil menekan kalkulator dengan pantas.. Hakim memberikan jawapannya.. dan ternyata tepat..
Lalu Pakar Matematik pun dipenjarakan..

Giliran terakhir pergi kepada pelawak..
“Berikan saya sebuah kerusi yang mempunyai 7 lubang ditempat duduknya!”. kata si pelawak..
Apabila kerusi disediakan.. pelawak itu duduk dan tiba-tiba melepaskan kentut yang kuat..
Lalu dia berdiri dan bertanya kepada Hakim..
“Yang Ariff.. dari lubang mana kentut saya tadi keluar?”
Setelah membelek kerusi dan melihat lubang yang berada tepat dibawah punggung si pelawak tadi..
hakim berkata…
“Kentut mu keluar dari lobang yang ketiga dari sebelah kanan ini..”.
“Salah!!!” Sebenarnya kentut saya dari lubang punggungku ini !!!”.
Pelawak itu kemudian dibebaskan.

 

hehehe…ketawa boleh menghilangkan tekanan,jadi mari ketawa(jangan lebih2 yek)

sumber

 

p/s:agak-agak camner sistem kehakiman kiter kalu jadi camni ek…

p/s/s:hehehe…lama dah tak update ek…

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

my felling today...

mAke nO seNSe , bUT LeT mAkE cHaNGe...