Monday, January 31, 2011

Tips Mengurangkan Tekanan

ASSALAMUALAIKUM… 

 

baiklah, memandangkan minggu depan ambe akan memasuki alam rumahtangga pekerjaan, jadi semestinya ambe akan mengalami tekanan kan…jadi selepas menyelongkar kembali isi perut laptop ni, ambe pom terjumpa la satu artikel berkenaan tekanan (dulu ambe memang hancus pasal tekanan nih) dan ambe nak la kongsikan dengan korang sumer…diharap agar tip ni bermanfaat la kepada korang kan…jadi selamat membaca…. 

 

Tip Mengurangkan Tekanan

Oleh : Ustazah Norihan Mohd. Noor

Pendahuluan
Kita adalah sebaik-baik makhluk ciptaan Allah, namun kita masih tidak terlepas daripada menghadapi tekanan ketika bekerja. Pelbagai tekanan yang dihadapi menyebabkan hati menjadi runsing dan semua kerja tidak akan terlaksana. Tidak mustahil bagi individu yang berhadapan dengan masalah ini akan terbawa-bawa ke rumah hingga anak-anak pula menjadi mangsa. Namun, hati akan menjadi tenang sekiranya kita kembali kepada Allah. Apa jua yang dilakukan mestilah berdasarkan kepada Al-Quran dan Al-Sunnah disertai dengan niat yang ikhlas semata-mata untuk mendapat keredhaan Allah.

Terdapat beberapa tips yang kita boleh amalkan bertujuan mengurangkan tekanan hidup. Antaranya ialah :


1) Biasakan diri berada dalam keadaan berwuduk

Jiwa kita akan menjadi tenang jika kita membiasakan diri mengambil wuduk sebelum melakukan pekerjaan. Kerja yang susah akan menjadi senang dan mudah diselesaikan. Para pelajar misalnya, disarankan agar membiasakan diri mengambil wuduk sebelum mengulang kaji pelajaran agar apa yang dibaca akan mudah diingati.

2) Perbanyakkan membaca Al-Qur'an

Ganjaran yang besar akan diberikan Allah bagi sesiapa yang membaca Al-Quran walaupun satu ayat. Waktu yang sesuai bagi kita untuk membaca Al-Quran ialah selepas solat lima waktu dan waktu-waktu lain seperti ketika berehat dan sebelum tidur. Oleh itu, jadikanlah Al-Quran sebagai teman paling akrab pada sepanjang waktu.

3) Banyakkan Solat Sunat

Sebagai makhluk paling mulia di sisi Allah, kita disuruh membanyakkan amal ibadat kita sehari-hari. Antaranya, dengan mendirikan solat sunat. Solat sunat hajat, solat sunat taubat, solat sunat tasbih adalah antara pelbagai solat sunat yang terdapat dalam Islam. Kita bangun pada sepertiga malam dan mendirikan solat-solat sunat tersebut agar beroleh ketenangan dan kekuatan daripada Allah.

4) Selalu berdoa kepada Allah

Allah telah berpesan iaitu jangan menyembah selain daripada-Nya. Ini bererti kita disuruh berdoa hanya kepada Allah yang Maha Esa dan dilakukan secara berterusan. Waktu-waktu mustajab berdoa adalah pada malam Jumaat, tengah malam, pagi sebelum waktu Subuh, malam hari raya, ketika waktu azan dan iqamah. Insya-Allah, Allah akan memakbulkan doa setiap hamba-Nya yang benar-benar ikhlas. Namun, kita perlulah sedar bahawa sebarang rezeki tidak akan datang bergolek sekiranya tanpa usaha yang bersungguh-sungguh. Maka kita perlulah berusaha supaya mencapai sesuatu di samping berdoa hanya kepada Allah yang Esa.

5) Bersangka baik dengan Allah

Kita sebagai manusia biasanya tidak akan terlepas daripada berhadapan dengan ujian dalam hidup. Semuanya itu adalah ujian daripada Allah yang Berkuasa bertujuan menguji keimanan kita sebagai hamba Allah. Oleh itu, kita mestilah bersangka baik dengan Allah dan janganlah menyalahkan-Nya jika terjadi sesuatu ke atas diri kita. Kita juga mesti percaya bahawa tentu ada hikmah di sebalik kejadian itu.

6) Lakukan kegiatan luar seperti bersukan

Orang ramai selalu berkata bahawa badan yang cerdas akan membentuk otak yang cergas. Segala tekanan sewaktu bekerja akan dilupakan apabila kita melakukan aktiviti-aktiviti luar yang dapat menyihatkan tubuh badan seperti bersukan. Situasi akan menjadi lebih menggembirakan jika kita meluangkan masa membawa keluarga pergi beriadah. Ikatan kekeluargaan juga akan bertambah erat dan kukuh.

7) Amal diet dengan disiplin yang kuat

Pengambilan makanan yang berlebihan dan tidak seimbang juga merupakan salah satu faktor tekanan sewaktu bekerja. Oleh itu, cara untuk mengurangkan tekanan adalah mengamalkan diet dengan disiplin yang kuat. Diet yang tidak terkawal akan menyebabkan kegemukan dan menimbulkan penyakit kronik yang lain seperti lemah jantung, darah tinggi, kencing manis.

8) Menangis dengan sepuas hati

Tekanan yang dihadapi sekiranya melibatkan individu yang lain dapat diredakan melalui luahan hati kita dengan menuliskan rasa ketidakpuasan hati kita itu dalam sehelai kertas. Sikap cuba menyimpan perasaan tersebut dalam hati boleh menyebabkan diri merana. "Luaran lain hati lain" ada sesetengah individu apabila mereka mengalami sesuatu tekanan, mereka seolah-olah tidak menunjukkan permasalahan mereka itu. Sebagai contoh, bila dilihat bersama rakan-rakan tetapi dalam hatinya hanya Allah yang Maha mengurangkan tekanan yang dihadapi di tempat kerja.

9) Hargai kebolehan diri sendiri

Kita perlu mempunyai satu sikap yang dipanggil yakin diri. Apabila kita mempunyai keyakinan diri, maka kita tidak akan mempunyai masalah untuk melakukan sesuatu pekerjaan yang disuruh oleh pihak lain sewaktu bekerja. Kita yakin bahawa kita boleh melakukan kerja yang disuruh dengan mudah dan tiada sebarang masalah yang dihadapi. Apa yang penting ialah, kita mesti menghargai kebolehan diri sendiri dan memulakan hidup dengan lebih ceria.

10) Cintai diri sendiri

"Cintailah diri kamu sendiri sebelum kamu mencintai diri orang lain". Jelas daripada maksud sepotong hadis ini, kita dapat memahami bahawa kita perlu mencintai diri sendiri terlebih dahulu berbanding orang lain. Diri kita yang selama ini masih pada tahap lama dalam pekerjaan perlu dipertingkatkan dengan cara yang dinyatakan di atas. Kita perlu memulakan kehidupan kita dengan ceria dan penuh dengan senyuman. Kesimpulan Sebagai kesimpulannya, tekanan kerja bukanlah satu bebanan yang sukar untuk diatasi. Dengan usaha yang gigih dan kesabaran yang tinggi serta jalan penyelesaian yang jitu, bebanan yang kita alami pastinya akan dapat diselesaikan dengan jayanya

 

tahniah kepada korang yang berjaya menghabiskan pembacaan korang, hehehe…semoga apa yang korang baca ni, dapat korang amalkan…sebab bagi ambe, memang tip-tip ni membantu ambe la…jadi selamat beramal, hehehe…

p/s:kalu tak silap ambe, ni merupakan entri kedua terpanjang dalam blog nih, hehehe…

38 comments:

Mimie said...

kenapa ang stres ni??dekat jek pon sekolah baru gan umah ang tu.nasib baik tak dilontar ke sabah sarawak.

Mat Ganu said...

selalu lah mengunjungi rumah2 ALLAH...insyaALLAH.

IMANSHAH said...

kalau stress calling2 lah sifu ni ye

nUmara... said...

bakpe mu stress? ilek2 je pokjat.. hehe...

Siti Hajar Masri said...

ko ni stress tak elok tau..kalo aku stress aku tido je..hehe~

tips ko bg elok jugak nak ikut..especially mengadu pd Allah..InsyaAllah kurglah stress tu..

hysman said...

jgn stress2 der..
keje mane pon lagi stress..
so minda kita yg mencorak prilaku kita...
semua mudah jer..
always tink +ve bro..
gewd luck

Siti Aziz said...

s.a caya -_-"

diana said...

menangis sepuas hati yang payah tu..
kang jiran2 dengar di panggil polis pulak..
kalau nak menangis sepuas hati kena jauh2 la dari orang..
kan??
masuk hutan ke..

alinac lover said...

waaa best~ thanks share

Cikgu Fikri said...

wah..
stress ker cikgu?
semoga semakin berkurangan yer..
Amin...
anway, bler posting?
dpt skolah mner?

ijatnuar87 said...

mimie:hehehe..persediaan la...maner2 pom mesti ader stress kan...

ijatnuar87 said...

matganu:btol tu,insyaallah

ijatnuar87 said...

imanshah:hehehhe...wajib,sifu cikgu nih,hehehe

ijatnuar87 said...

numara:blom stress lagi,tapi persediaan sebelom stress,hehehe

ijatnuar87 said...

sitihajar:hehehe...tiso?memang kiter sama,heheheh...

ijatnuar87 said...

hysman:hehehe...mekacih..think +ve,really like that

ijatnuar87 said...

sitiaziz:caya aper?hehehe

ijatnuar87 said...

diana:hehehe...nangis tekup muka dengan bantal la,pastu meniarap atas katil,cam dlm citer tu,hehhe

ijatnuar87 said...

alinac:sensama yong,hehehe

ijatnuar87 said...

cikgufikri:hehehe..persediaan sebelom stress,hehehe..7hb ni g daftar..skolah lom tau lagi..

areripe said...

thanks for the info,
dan bersyukur sebab masih ada blogger yang berkongsikan hal ehwal agama..

amy azuha said...

bgus skali tips2 dia..:D

Siti Hajar Masri said...

busy ke?x update pun..hehe~

iekasub said...

stress tu biasa.. pandai2 la urus stress tu keyh?? thanks for the tips! :)

ijatnuar87 said...

areripe:ur welcome...tanggungjawab bersama,hehehe...sharing kan caring...

ijatnuar87 said...

amyazuha:bagus sekali jek ker?hehehe

ijatnuar87 said...

sitihajar:hehehe...busy skit skrang...

ijatnuar87 said...

iekasub:hehehe...btol tu...

nazirulhazwan~ said...

Bersangka baik dengan Allah <---part ni je da cukup. ade masalah terus ingat Allah. kompem no problem la

nur aisya humaira said...

Assalam...
Jangan lupa ALLAH, insyaALLAH kte akan hepy sentiasa..:)

dyg said...

selamat mengajar ye cekgu..
smga jd cekgu yg d sayangi bkn d takuti..hehe..:)

ijatnuar87 said...

nazirul:yup.btol sangat tu,heheheh

ijatnuar87 said...

aisya:btol tu..sentiasa mengingati pencipta kita

ijatnuar87 said...

dyg:hehehhe...mekacih...beyeh2,...

dya adriza said...

wah!! ada bakat cikgu kaunseling nih. hehehe

ijatnuar87 said...

dyaadriza:heheheh....ader bakat ek?nak try apply la pasnih,hehehe

Azham Vosovic said...

hehe, cikgu laki honestly akan dpt byk tekanan...wah, mcm da pandai sgt... yea la, nanti mesti kena urus rumah sukan la, kelab, persatun, huh, mcm2...

ijatnuar87 said...

hehehhe..btol tu...bukan stakat masa ngajo,masa blajo pom dah tertekan,hehehe..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

my felling today...

mAke nO seNSe , bUT LeT mAkE cHaNGe...