Tuesday, August 30, 2011

adik beradik…

ASSALAMUALAIKUM… 

 

tajuk ambe kali ni ringkas jek, tapi bagi ambe cukup bermakna bagi ambe…ambe nak berkongsi satu cerita dengan pembaca sekalian… citer ni mungkin panjang skit la…jadi kalu tak baca pom tak per… tak marah pom…

al kisah bermula la kisah pada satu malam di akhir ramadhan… ambe ni pergi la ke masjid untuk berterawih dengan keluarga ambe… seusai menghabiskan terawih, ambe pom keluar la dengan adik bongsu ambe, dan duduk-duduk la sementara menunggu keluarga ambe yang lain siap…

semasa duduk-duduk tu, ader la datang seorang pakcik tua nih lepak sama dengan kitorang… dier pom bertanya la…

 

pakcik : anok ker nih?(sambil tunjuk kat adik ambe, si irfan nih)

ambe : ni adik bongsu…(ader ker ruper tua sangat ambe nih???)

pakcik : bagus la, jaga la adik btol-btol deh…jangan baloh-baloh…

ambe : btol doh tu cik (bagus plak pakcik nih, bagi nasihat tu…)

pakcik : kiter ni sesama adik bradik jangan la baloh-baloh…orang hok baloh dengan adik bradik ni la hok paling rugi…sebab kalu baloh dengan adik bradik, memang tak dop kawang la kiter nih…sebab kalu dengan adik bradik kiter boleh baloh, boleh tohok buang, dengan kawang-kawang apetoh lagi, lagi la boleh baloh…memang tak dop kawang la nak kawang dengan kiter…

 

pastu pakcik tu pom tros bangun dan blah camtu jek…ambe memang terkesima sunggoh la…memang mendalam nasihat yang diberi…

 

ingatlah, air dicincang tak kan putus, tapi sekiraya air itu dibekukan, maka ia boleh dipecahkan…dan sekiranya air itu dipanaskan, maka ia boleh tersejat begitu sahaja…begitulah perumpamaan untuk kali ini…(korang paham-paham la deh…)

 

DSCN0039

air dicincang tak kan putus…

 

dan ambe nak ucapkan…

 

SELAMAT HARI RAYA,

MAAF ZAHIR BATIN….

p/s: cukup-cukup la gadoh2 antara adik bradik… bermaaf maafan la ek….

10 comments:

Azham Vosovic said...

Selamat Hari Raya Aidil Fitri...maaf zahir batin bro!

ijatnuar87 said...

selamat hari raya gak azham...

NURUL NADIAH MAMAT said...

adik beradik amat penting dalam hidup....amatlah rugi kalo yang memutuskan hubungan silaturrahim....

baloh tue best....leh tengok adik2 nangih...hahaha....

p/s : jemput datang rumah :)

ijatnuar87 said...

nadiah:btol tu...memang sgt rugi...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

selamat hari raya ijat...takmo baloh2 la..tak elok kan.gaduh manja2 takpe

ijatnuar87 said...

selamat hari raya gak kak...btol kak...hehehe

maCy said...

waa lame da abg ni ta mnulis ea :)

Siti Hajar Masri said...

itu jugalah mak aku selalu nasihatkan..selamat hari raya juga walaupun bulan syawal dah abis..;p

h A n Y S said...

dah lama tak menyinggah..

btw, yang tengah tu ye irfan?! comel! =D

ijatnuar87 said...

macy:hehehe...lama memang lama,hehehe...

sitihajar:hehehe...kena ikut la cakap ibu kan,hehehe...

hanys:hehehe....yup,memang irfan la tu...comel ek,hehehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

my felling today...

mAke nO seNSe , bUT LeT mAkE cHaNGe...