Wednesday, November 24, 2010

Ada Apa Dengan Seringgit?

ASSALAMUALAIKUM…

 cuba saudara lihat dalam dompet masing-masing, ada tak duit seringgit? apakah nilai duit seringgit pada saudara? baiklah, sebelum saudara menjawab soalan itu, mari kiter mengenali seringgit…
seringgit itu terhasil  daripada hasil campuran 100 keping 1 sen, 20 keping 5 sen, 10 keping 10 sen, 5 keping 20 sen atau 2 keping 50 sen… ada banyak nama untuk seringgit ni, ader orang memanggilnyer seriyal (ganu), 2 amah (kelate), sekupang (kedah), pitis (xbraper pasti, tapi ader dengar) dan macam2 lagi la…tanpa kiter sedari, dengan 100 keping 1 sen, kiter dah memperoleh duit bernilai seringgit? tapi siapakah yang sanggup keluarkan duit 100 sen untuk membeli sesuatu di kedai?
baiklah, berbalik kepada soalan asal, apakah nilai duit seringgit pada saudara sumer… apakah yang dapat dibeli dengan wang seringgit? gula2, air mineral & beberapa junkie yang lain… itu saja yang mampu dibeli dengan duit seringgit… dan tidak dilupa, sedekah untuk masjid & pengemis… kalu 10 tahun dulu, kiter mampu beli roti canai telur dengan harga seringgit, tapi skrang? jangan nak harap ler…(ni cuma mukaddimah)
kenapa ini berlaku ek? sebab mata wang malaysia lebih rendah dari mata wang negara lain… tu adalah jawapan tipikal yang biasa dicakapkan oleh orang ramai… namun bagi ambe, yang menentukan nilai mata wang ni bukan agensi antarabangsa, namun kita sendiri… kita yang memainkan peranan yang cukup penting… bagaimana yek, caranya cukup mudah, cukup senang… hentikan aliran mata wang malaysia keluar negara… belilah barangan buatan malaysia, melancong la dalam malaysia dan rebutlah peluang kerja dalam malaysia…
salah satu sebab aliran mata wang malaysia keluar negara adalah menerusi pekerja asing… mereka sebenarnya adalah seperti penjajah yang menjajah kita, mengaut keuntungan di tanahair kita, dan menghantarnya kembali ke negara mereka… jesteru itu, ambe menyeru rakyat malaysia sekalian, sekiranya kalian ingin makan roti canai telur dengan harga seringgit, hentikanlah aliran mata wang malaysia keluar negara, atau sekurang-kurangnya mengurangkannya…
jadi pilihan ditangan saudara sekalian, roti canai telur berharga RM 3.00 atau berharga RM 1.00…


diolah dan ditokok tambah dari artikel ruangan Cuit tulisan Zaini Hassan, Utusan Malaysia Rabu 24 Nov, m/s 8



p/s: ambe rindu nak makan roti canai kuala besut, RM 1.50 utk telur, RM 0.70 jek untuk kosong…huhuhu….

5 comments:

hysman said...

ambo pon tak tahu kat johor ni bape sen roti kosong sekeping..
roti telur lg lah..
hehehe..
taw makan jep...
hahaa...

btw, betul tu...
sape harus dipersalahkan??
no komen...
hehe

ijatnuar87 said...

well,jangan salahkan saper2...salahkan diri sendiri...sebab sendiri yang mencari masalah,heheheh...jadi fikir2kan la, dan selamat beramal(ader kaitan ker?)

Jey Yusuff said...

knape la shoutbox ko boleh berada disitu

Mat Ganu said...

seringgit pow duit bro..hehehe

ijatnuar87 said...

jey:mengganggu ek...heheheh...xper la...sajer2 jek...floting tu...

mat ganu:hehehhe...isk,maner ader,dlm komik mat despatch pom dier mntk 2 hinggit tau...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

my felling today...

mAke nO seNSe , bUT LeT mAkE cHaNGe...