Thursday, December 2, 2010

MEMOIR SEORANG PERAJURIT

ASSALAMUALAIKUM…


si baju hijau, sedang berjuang,
di perbatasan, peluru tak bermata,
harus waspada….
ahaks…korang pernah dengar tak lagu ni… tajuknyer Si Baju Hijau… saper yang biasa berbaju hijau ni ek…bukan orang kelantan (xder kaitan dengan politik yek)… bukan pakar bedah (diorang pakai baju hijau dalam dewan bedah kan)… dan bukan mak cik esah yang pakai baju kurung hijau… insan yang memakai baju hijau ni adalah… ASKAR @ PERAJURIT @ TENTERA… mereka la insan yang berbaju hijau, menggadai nyawa untuk memastikan keselamatan negara kita…(xkira la darat ker, laut ker, air ker, yg penting askar)…
jadi perkongsian buku kita hari ini adalah mengenai sebuah novel biografi seorang tentera berpangkat Mejar dalam ATM (bukan Auto Teller Machine yek, tapi Angkatan Tentera Malaysia)… tajuk novel tersebut ialah MEMOIR SEORANG PERAJURIT ditulis oleh Mejar Mohammad Kayum bin Badaruddin…
novel ni menceritakan mengenai perjalanan hidup Mejar Mohammad Kayum ni dalam usaha beliau untuk memasuki arena ketenteraan nih dan camner beliau boleh sampai hingga keperingkat Mejar camnih… novel nih gak sesuai untuk semua golongan umur kerana bahasa yang digunakan bukan bahasa yang tinggi, dan kisah yang dimuatkan juga tak bersifat ganas (U jek, bukan 18sg,hehehe)
novel nih memberi motivasi kepada ambe, bahawa sesiapa saje boleh berjaya, kerana kejayaan tu datang dari usaha kiter sendiri… tambahan lagi ambe minat dengan cerita2 tentera & perang2 nih, jadi memang sesuai dengan ambe…
kepada mereka2 yang meminati citer2 motivasi & citer2 perang2 & citer tentera2, boleh la baca buku nih yek…
DSC00912DSC00913 

p/s: seronok baca blog militariofmalaysia, banyak info ketenteraan…

9 comments:

h A n Y S said...

teringat tengok cerita leftenan adnan, sampai menangis2..sebak rs.. :D

ijatnuar87 said...

tu la...mmg sedey kan...tu la pengorbanan askar2 kiter...smoga roh mereka dicucuri rahmat...

h A n Y S said...

yea..amiin..:)

Hishyamuddin said...

minat cerito perang ruponyo..hak3.
blh la wi ko kawe pinjam pas ni..

ijatnuar87 said...

heheheh...ni ambe pinjam kat libry awam ganung...byk buku2 perang dinung...saper2 hok minat mmg sedak la...

dya adriza said...

dulu masa form 2 kena bc novel Kapten Hassan Wira Bangsa, form 3 baca Mereka!2. Seriusly bosan!! mmg x hbs la bc buku tu, sebab tu pmr lingkup haha! Sungguh tak patriotik betul kan.

ijatnuar87 said...

ahaks...bkn sebab xpatriotik tu,tu mgkin sbb mls membaca,hehehe...

duan lang said...

pokjat,jgan mempolitikkan semua bende ye..hahahaaha..nnti kite akn berperang jgak..tp xpkai bju ijau pon xpe..yg pnting kmeja..hahaha

ijatnuar87 said...

duang:ahaks...aq nak mengelakkan orang lain dari pkir politik la,hehehe...berperang dengan murid2 deh,heheh

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

my felling today...

mAke nO seNSe , bUT LeT mAkE cHaNGe...