Saturday, December 18, 2010

Kempen: Mari Menutup Aurat

ASSALAMUALAIKUM…

 

ambe baru jek mendapat tag dari seorang junior ambe, berkenaan dengan tajuk kat atas tu…tajuk yang agak panas(sebab tu pakaiannya singkat),hehehe…kalau korang nak tengok kempen Ustazah Dya Adriza tu, korang boleh klik kat SINI. ambe dah baca kempen dier, dan juga kempen-kempen orang lain…dan kebanyakan menggunakan dalil-dalil dan firman Allah S.W.T…jadi ambe nak ubah sikit, nak guna pendekatan lain…

bukan ambe nak menafikan penggunaan Al-Quran dan Sunnah, tapi faham-faham la remaja zaman sekarang…mereka tidak begitu menjurus ke arah itu, jadi ambe nak gunakan pendekatan logik akal untuk berkempen…

analoginya adalah seperti ini, bayangkan perempuan(sebab jantina ini lebih ramai yang tak menutup aurat) itu sebagai sebiji epal. kulit epal itu sebagai pakaiannya, isi epal sebagai auratnya dan peti sejuk sebagai rumahnya…kulit epal itu mampu melindungi isi epal dari sebarang kerosakan. epal yang telah dikupas juga lebih menyelerakan berbanding dengan epal yang belum dikupas. sebiji epal yang belum dibuang kulitnya akan sedap dimakan, kerana isinya belom menjadi lebam (dalam bahasa sains dipanggil teroksida) atau menjadi kekuningan. selain itu epal juga akan sentiasa segar sekiranya disimpan di dalam peti sejuk.

apa yang cuba ambe sampaikan ialah perempuan itu, sekiranya menutup aurat dengan sempurna, akan dapat mengelakkan tubuh badannya dari mengalami kerosakan (paham-paham sendiri la yek). selain itu, perempuan yang tidak menutup aurat dengan elok ini juga akan menarik minat lelaki untuk meratahnya. sekiranya perempuan itu menjaga kelakuannya dengan tidak keluar berpelesiran dan duduk di rumah, dia akan menjadi lebih berharga.

ambe rasa setakat itu sahaja kempen ambe. ambe ingin meminta maaf sekiranya entri ini kelihatan seperti berat sebelah (komen pompuan jek) namun ambe sekadar ingin berkongsi. semoga sedikit sebanyak dapat memberi manfaat kepada semua…

 

p/s:lelaki ini auratnya sedikit, jadi sebab itu ambe kurang jelas kan…epal aper yang sedap ek…

21 comments:

PinQib said...

nice entry.
tengs for shraing

Baby ROBOCOP | Kontest LAGI | Gaduh MANJA! |

ijatnuar87 said...

pinqib:ur welcome...juz a thought of my mind...

dya adriza said...

wah! terror la cikgu ijat! betul la kan, kena kasi analogi sikit baru sentap.. and analogi tu best!

thumbs up cikgu! hehe~ tq sudi buat tag ni.

ijatnuar87 said...

dya adriza:heheheh...analogi di dicipta masa tgh makan epal,hahahah...makanan mengajarku erti hidup,hehehe....sensama...no probs...

Afzainizam said...

★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
buat pembaca blog kami
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
Salam kunjungan salam ziarah….

mari kita kempen bersama-sama ... perangi punca utama maksiat mata...

dari mata turun niat ke hati.... dari hati timbul niat jahat...

oleh iteww wahai wanita... tutup lah aurat dari mata mata jahat yang menerjah pelusuk susok tubuh mulus kamu ye...

kadang pun tu aku tak sengaja pandang tampa niat

ijatnuar87 said...

afzainizam:hehehe...pandangan pertama tu rezki...jadi jgn cuba utk memandang kali kedua,heehehe

~cik manis~ said...

betol3. sy berdoa agar dpt perbaiki lagi diri agar dpt menutup aurat dgn lebih smpurna :)

Mimie said...

wahh pokjat gemok.saya sebijik epal la sesuai tok title entry ni.ngeh3.wateva it is.tQ for ur advice cikgu!

dya adriza said...

psst.. anda ditag lagi, maafkan saya, kekurangan mangsa. hehe~

http://deardindadya.blogspot.com/2010/12/first-giveaway-kelip-kelip-kehidupan.html

Darkbatman said...

btol 2.. girls shud rid dis post..hee

ijatnuar87 said...

cikmanis:amin..sy pom akan sma mendoakan kepada semua...

ijatnuar87 said...

cikerina:hehehe..mcam epal yg gemok kan,hehehe...aper2 pom,sensama...

ijatnuar87 said...

dya:okies..akan dibalas secpt mngkin...

ijatnuar87 said...

darkbatman:hehehe...arap2 pom gitu gak la...

♥..cik_mas..♥ said...

anda d tag..

http://masluvnerul.blogspot.com/2010/12/segmen-jom-berkenalan.html

ijatnuar87 said...

cikmas:beyeh,akan dibalas secpt mngkin..

hanna iymeera :) said...

waahh,, boleh jd ustaz dh neh :)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

nice entri..mmg kena tutup aurat,wanita umpama makanan..kena tutup dr hinggapan lalat dan habuk

♥..cik_mas..♥ said...

minta feedback dr awak... :)

http://masluvnerul.blogspot.com/2010/12/gathering-cikgu-blogger.html

ijatnuar87 said...

hanna:hehehe...jauh lagi dari ustaz,ilmu masih blom cukup lagi..

ijatnuar87 said...

Lydiamiza:yup,btol tu...kalu makanan tu tak tertutup,saper2 jek boleh curi,dan mungkin tak akan bernilai lagi...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

my felling today...

mAke nO seNSe , bUT LeT mAkE cHaNGe...